tisdag 23 november 2010

Månadens sötsak - Färgglada och enkla munkar


Novembertemat för utmaningen Månadens sötsak på bloggen Söta saker, är färgglatt. Jag bestämde mig på en gång för att göra munkar tillsammans med V, min äldsta kille. Han har varit överförtjust i munkar ända sen hans pappa köpte en "zebramunk" på Pressbyrån, en gång i höstas när de var ute på promenad.

För att V skulle orka vara med i processen hela vägen från degsättning och fram till de färdiga munkarna, valde jag att göra en enklare variant med bakpulver istället för jäst. Det blev ungefär som friterade muffins eller söta scones, och väldigt populärt bland stora och små pojkar i den här familjen. Och V var helt fantastisk - i 1,5 timme stod han på pallen i köket och bakade och dekorerade ... och smakade och slickade såklart en hel del.

Vill ni läsa och se fler av mina bidrag till Månadens sötsak, så finns de här.

Erka Perkas enkla munkar, 20 st
1 ägg
1 dl socker
1 dl mjölk
25 g smör, smält
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Fritering:
frityrolja
Dekoration:
smält choklad, glasyr, karamellfärg, strössel och allt vad du kan tänka dig

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjölken och sedan det smälta smöret.
Blanda de torra ingredienserna (spara lite av mjölet till utbakningen) och vänd ner dem i äggsmeten.
Slå upp på mjölat bakbord och dela i 20 delar. Forma till kransar.
Värm oljan till 180°. Min digitala termometer klarade inte över 130° så jag fick göra brödprovet dvs lägga ner en bit vitt matbröd i oljan. När brödet får fin gulbrun färg efter ca 1 min är temperaturen rätt.
Lägg ner några kransar åt gången och fritera ca 1 min på vardera sida.
Ta upp med hålslev och låt rinna av och svalna på hushållspapper innan de dekoreras.

En liten hand som rullar...
... och en stor hand som rullar.Fritera 1 min på varje sida...... och låt sedan rinna av på hushållspapper.

12 kommentarer:

  1. Vad fina de blev! Jag brukar göra munkar men alltid på jäst. I Finland säger man att de gjorda på jäst är munkar och de med bakpulver är donuts. Ska dock inte säga säkert om det verkligen är så!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar munkar... men jag avskyr saker som är varma, framför allt varm olja, så jag har aldrig vågat mig på att göra egna munkar. Vad gott det ser ut. Jag är lycklig att jag lärt mig ta ut en varm plåt ur ugnen, det var inte en självklarhet för några år sen så det går framåt. Om några år kanske jag klarar av varm frityrolja också. :-)

    SvaraRadera
  3. Oj, så färgglatt och fint det blev!
    Härligt med liten bakhjälp i köket, mysigt att få den tiden tillsammans.

    SvaraRadera
  4. Vilka vackra munkar! Galet färgglada :-D
    Håller med dig om dessertostar. Det är aldrig fel att mysa med ett par goda ostar.

    SvaraRadera
  5. Wow vilka läckra munkar! Kul att du fick hjälp så länge :) Det blir en munkbagare av honom tror jag :)

    SvaraRadera
  6. Wow! Att det var så lätt att göra munkar trodde jag inte, måste jag absolut testa någon gång! :)

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt aldrig gjort munkar själv, det kanske jag ska göra.. Det är ju egentligen inte speciellt svårt alls att göra och så underbart gott!

    SvaraRadera
  8. Frostrosor, tack och du har säkert rätt angående definitionerna!

    Erika, hoppas du övervinner dig själv avseende din värmeaversion.

    Håkan och Anki, tack! Ja, vi hade så himla mysigt, V och jag! :-)

    Remsan, tack så mycket!

    Therése, tack så mycket! Det skulle inte förvåna mig heller. Det eller lokförare :-)

    Therese W, inte jag heller! Gör det! :-)

    Emilia, och det här var första gången för mig :-)

    SvaraRadera
  9. Vad gott det ser ut och är super fint!

    SvaraRadera
  10. Wow vilka fina, ser jättesmarriga ut! Jag vågar inte fritera, men det verkar ju inte såååå svårt... Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Nellie, tack så mycket!

    Anna, jag trodde det skulle vara läskigare men det var helt ok. Efter några vändor drabbades jag nog t o m av högmod och doppade nästan fingrarna i oljan. :-)

    SvaraRadera
  12. Våran deg blev alldeles smetig så vi fick slänga den och köpa färdiggjorda donuts

    SvaraRadera