måndag 22 november 2010

Tips på lördagsmys, veckomeny och ny utmaning


Det blir tre teman för det här inlägget - lördagsmys, veckans matsedel och svar på en utmaning från Bakglädje-Erika.

Jag bara måste dela med mig av ett tips på lördagsmys/tillbehör till dessertostar - enkel, snabb och hemgjord fikonkompott. Inga krusiduller alls utan bara att hacka ca 6 torkade fikon och koka dem mjuka i portvin. Jag kokade först in dem i en dl portvin och sedan lät jag dem koka samman med en dl till för att få dem riktigt mjuka. Jag gissar att den här kompotten är en höjdare till pepparkakor med blåmögelost och det blir snart tid att prova. I lördags åt jag och min man kompotten till en kittost (Petit Pastor) och en blåmögelost (minns tyvärr inte vilken) med en bit bröd och det var sannerligen inte dumt det heller.

Fikonkompott
6 torkade fikon, hackade
1-2 dl portvin

Koka fikon mjuka i och samman med portvinet.

Veckans meny blir bara för fyra dagar för på fredag åker vi bort:
Måndag: Köttgryta med svamp
Tisdag: Oliv- och parmesanbakad torsk
Onsdag: Citronkyckling
Torsdag: Fiskpinnar de luxe

Så har jag blivit utmanad av Bakglädje-Erika att göra en liten lista om mitt kök. Här kommer den:
Nämn tre saker du alltid har i kylskåpet (förutom mjölk, smör och ketchup...)
  1. Surdegar
  2. Kaviar (jag är ren men resten av familjen är galet beroende)
  3. Parmesanost
Nämn tre saker du alltid har i din frys
  1. Bär
  2. Fisk
  3. Glass
Nämn tre saker som du alltid har i ditt skafferi
  1. Rågmjöl
  2. Vaniljsocker
  3. Kakao
Nämn tre saker som du älskar men sällan köper eftersom det är dyrt
  1. Hummer
  2. Färska blåbär (är väl inte så dyrt egentligen med tanke på hur välgörande de är för själ och hjärta men det blir hursomhelst inte att jag köper särskilt ofta)
  3. Amaroneviner
Länka till de tre som du utmanar ... och här citerar jag återigen Charlotta som har Matrepubliken: "Jag skickar vidare till precis alla som vill svara." :-)

4 kommentarer:

  1. Hihi, här är vi också kaviarrena ;)

    Superläckert med fikonkompott, måste jag pröva. Är inne i ett oststimm, så det kan ju vara smarr med något gott till :)

    SvaraRadera
  2. Fikonkompotten låter gott. Kul att läsa om din kök. :-)

    SvaraRadera
  3. Kopierar Erikas kommentar; låter gott med fikonkompott! Passar säkert bra på julborden oxå.

    SvaraRadera
  4. Therése, ja, prova - det var sååååå enkelt och gott!

    Erika, tack det samma :-)

    Håkan och Anki, jag hoppas att den sitter fint till min egenlagrade ost. Ska göra en lite burk kompott och ta med ner till Skåne där vi ska fira jul.

    SvaraRadera