söndag 10 januari 2010

Meny vecka 2

En tredje kokbok jag fick i julklapp är Vår wokbok. Han har börjat ge mig kokböcker, min bror. Jag tycker det är superkul att han har börjat intressera sig för mat och förutom att det visar sig i julklapparna till mig så blir det herr- och nyårsmiddagar till höger och till vänster. Det fanns en tid då jag tror att det bara var jag som trodde på att han en dag skulle titta in i köket mer än bara för att äta sin mors mat. När han tog studenten gav jag honom en riktigt bra kockkniv vilket en och annan släkting tyckte var lite märkligt eftersom - som de sa med en stor portion ironi - han "lagar så mycket mat". Jag jag hade på känn att den skulle komma till användning så småningom så jag tyckte det var en riktigt bra present. När jag fyllde tonår fick jag själv en Sabatier-kniv av min mamma och det är fortfarande en av de bästa knivar jag har i mitt kök. När jag var student var det den enda jag hade och det är många (hackande och skärande) gäster som har beundrat denna kniv. vad jag egentligen hade tänkt säga utan allt ovanstående dravel är att det blir tre rätter ur Vår wokbok denna vecka eftersom jag är lite sugen att prova recept ur den. Det blir en fisk, en kyckling och veckans veggo.

Måndag: Grönsaker med cashewnötter
Tisdag: Fiskrulader med papayasås
Onsdag: Köttbullar med lingonsylt och potatismos
Torsdag: Ugnsstekt lax med citronrisotto
Fredag: Snabbwok med jordnötssmör

2 kommentarer:

  1. Hihi, vad bra att den kom till användning! :)

    /Morbror Micke

    SvaraRadera
  2. Joråsåatt, gjorde Grönsaker med cashewnötter idag - jättegott!

    SvaraRadera