söndag 24 januari 2010

Tortellini med krämig champinjonsås


Tortellini med krämig champinjonsås, 4 portioner
40 g osaltat smör
2 finhackade schalottenlökar
500 g tunt skivade champinjoner
1 msk citronsaft
4 cl portvin
5 dl vispgrädde
500 g färsk tortellini med ost

Smält smöret i en stekpanna och stek löken mjuk men utan att ge färg.
Vänd ner svampen i citronsaften, lägg i pannan med en nypa salt och förväll ca 10-15 min eller tills svampen är torr och vätskan dunstat bort.
Tillsätt portvin, stek i 2-3 min.
Rör ner grädden och låt sjuda 10-15 min.
Skeda såsen över nykokt tortellini.

2 kommentarer:

  1. Portvin eller för den delen sherry är ju bara sååå gott i svampsoppor och -såser!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar egentligen sherry framför portvin men har en liten skvätt portvin jag vill använda upp så det blir rum i barskåpet för min nyinköpta whiskey och calvados. Och portvin är verkligen inta alls dumt :-)

    SvaraRadera