måndag 22 februari 2010

Meny vecka 8 och foto på mig själv

Jag hade inte tänkt bli särskilt personlig på min blogg men jag tycker det ser så himla trevligt ut på andra sidor där bloggarna presenterar sig själva med foto. Det är kul att få ett ansikte på personen bakom texten. Så här kommer jag, det här är jag!


Jag har redan lagt upp min veckomatsedel för denna vecka men jag vill kommentera den lite som vanligt, så det fick bli ett inlägg om den ändå.

Tanken var att jag skulle iväg på diverse ärenden idag men eftersom det har varit kaos i tunnelbanan efter vad jag har hört, så ställde jag in. Min planerade frånvaro från hemmet var anledningen till att jag ville laga något som skötte sig själv - det blev långlagad lammstek igen. Men den här veckan gjorde jag den i form istället för gryta och utan sås. Det blev hur gott som helst och jag ska blogga om det inom kort.

På tisdag ska jag göra en variant av Fiskrulader med papayasås men med butternutpumpa (eller butternutsquash som det också heter) istället för papaya.

Veckans vego blir hemlagad gnocchi. Det är egentligen lite för pilligt för att lämpa sig som vardagsmat men jag är så himla sugen på det så jag struntar i att det tar lite tid. Förhoppningsvis kommer jag kunna förbereda en del så att middagen serveras i anständig tid ändå.

På torsdag blir det en laxlasagne som jag skulle gjort på onsdagen vecka 6 men det bidde inte så pga magsjuka. Jag gjorde den istället på helgen men har inte bloggat om den vilket i sig är en gåta eftersom det blev hur gott som helst. Hursomhelst blir det lite av en favorit i repris och jag lovar att dela med mig av denna mumsiga och faktiskt mycket enkla rätt.

På fredag ska jag ta med mig min käre make på restaurang och fira hans födelsedag. Till Mormor och V kommer jag steka pannkakor till middag.

Måndag: Långlagad lammstek med vitlök och rosmarin
Tisdag: Fiskrulader i butternutsås
Onsdag: Gnocchi med tomatsås och pesto
Torsdag: Laxlasagne
Fredag: Pannkakor

9 kommentarer:

  1. Kul att sätta ett ansikte till din fina blogg. Ja, jag kan inte annat än erkänna att jag ramlat långt ner i surdegsträsket (mot alla odds!). Just nu är jag och sonen hos mina föräldrar en vecka, och tro katten att en liten rågsurdegsgrund åkte med i packningen!

    SvaraRadera
  2. Det är ju underbart Mimmi! En surdeg i packningen! Då är man hängiven bakkonsten :-) En liten burk ska jag också ta med mig nästa gång jag reser. Länge leve surdegarna!

    SvaraRadera
  3. Åh vad det är roligt att se dig igen - mer på riktigt :) Vi får ta och ses riktigt på riktigt också, tycker jag :)

    SvaraRadera
  4. Hej Anne! Ja det vore kul att ses, jag tror T och min yngsta är lika gamla så vi skulle kunna ha med de små också.

    SvaraRadera
  5. Hej du.

    Inte bara en jäkel på att laga mat, utan snygg är hon också :-) Himla trevligt för övrigt att jag (eller tja... egentligen min bror) fick vara med och inspirera till ett inlägg för ett tag sedan. När vi hämtat oss från chocken med att komma hem till den svenska vintern hade jag tänkt att vi skulle försöka hitta ett datum som funkar att bjuda hem er på middag - det börjar liksom bli dags att bjuda igen för alla trevliga fester, middagar och bruncher hos er nu. Vi hörs snart! /Erika

    SvaraRadera
  6. Hej Erika! Ojoj, man tackar! Vilka komplimanger! :-) En middag hos er låter verkligen inte fel. Du är inte precis någon kratta på att laga mat du heller. :-) Hoppas ni hade en fin och skön resa! Kram

    SvaraRadera
  7. Jättefin bild på dig, Erika, som vanligt! Är det A som tagit fotot?
    Dina hemgjorda gnocchi påminner mig om att vi har några hemgjorda ravioli (på feta och pumpa) i frysen - det var ett experiment för att se hur det går att frysa hemgjorda pasta. Ska nog ta fram dem till middag.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig om att människoansikten ger liv och glädje. Speciellt ditt ansikte lyser jättefint. :) Men jag förstår vad du menar. Det är jättesvårt att sätta en gräns för hur mycket man vill låta folk komma in ens liv genom bloggen.

    SvaraRadera
  9. Petra, tackar! Jajjemen, det är A som tagit fotot.
    Hoppas den frysta pastan smakar gott.
    Kram!

    Yasemin, tack du också! Mmmm, det är mycket svårt att dra gränsen. Jag vill både vara privat och bjuda på mig själv. Svår avvägning.

    SvaraRadera