lördag 27 februari 2010

Meny vecka 9

Idag har jag planerat och veckohandlat inför veckans matsedel. Puh, det tar lite tid men den tiden tjänar jag in mångfaldigt i veckan.

Jag har långlagat en del kötträtter och är nu nyfiken på hur det går att långlaga grönsaker och dylikt. Därför tänker jag testa att långlaga tomatsås till veckans vego-middag på måndag. Jag tror att det ska mycket till för att man ska misslyckas med att långlaga tomatsås och längtar faktiskt till måndag pga att jag är så nyfiken på hur (bra?) det ska gå.

Imorgon ska jag göra glass och kommer få en hel del äggvitor över så det blir ännu en fiskrätt enligt SMASKENS receptidé. Förra helgen lagade jag ju torsk med fluffigt saffranstäcke men på tisdag tänkte jag prova spätta med fluffigt täcke smaksatt av gremolata. Hoppas det blir bra men gremolata är ju väldigt gott så det borde gå vägen.

På onsdag blir det inga märkvärdigheter, receptet finns här.

Tina bloggade om laxbollar med rostade sesamfrön på Pickipicki. Det lät gott, lax och sesamfrön är en ljuvlig kombination, så det tänkte jag testa på torsdag. Receptet finns här.

På fredag blir det långalagat igen (är helt inne på det just nu eftersom det ger mig så mycket tid) och den här gången tänkte jag prova på att långlaga nötkött. Jag har en känsla av att det inte är lika tacksamt som fläsk- och lammkött eller snarare av att man riskerar att förstöra nötköttet men jag ska ändå göra ett helhjärtat försök.

Måndag: Pasta med långlagad tomatsås
Tisdag: Spätta under fluffigt gremolatatäcke
Onsdag: Italiensk kycklingpasta
Torsdag: Laxbollar med rostade sesamfrön
Fredag: Långlagad porterstek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar