söndag 12 september 2010

Rödbetshummus och meny vecka 37


Jag tycker verkligen inte om att slänga någon form av mat så några rödbetor, en citron och en skvätt gräddfil, som sjöng på sista versen, blev till en frisk och god hummus. Färgen tycker jag är helt underbar!

Rödbetshummus:
ca 250 g kokta och skalade rödbetor
ca 250 g kokta kikärtor
0,75 dl tahini
0,5 dl gräddfil
2 vitlöksklyftor, pressade
1 citron, zest och saft
0,25 tsk salt
3 tsk malen spiskummin
0,5 dl olivolja

Mixa allt till en så slät gucka som möjligt.

Veckans meny:
Måndag: Långlagad dragonkyckling
Tisdag: Koreansk wok med tofu
Onsdag: Pasta Bolognese
Torsdag: Ugnspannkaka
Fredag: Lax med rosensås

8 kommentarer:

  1. Gud vad härligt! Färgen är ju helt otrolig! Detta måste man ju bara testa! MUMS! :)
    Hälsningar Carro

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig hummus.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig färg! Jag gillar verkligen rödbetor. Hummus är jag lite tveksam till, men med rödbetor i kanske den inte blir lika grynig? Eller hur blev den i konsistensen?

    SvaraRadera
  4. Hej Carro! Ja, visst är färgen helt galen :-D

    Hej Matpolisen! :-D

    Hej Erika! Lite grynig men inte så farligt tycker jag. Jag gjorde på burkärtor men om man kokar själv så antar jag att det bara är att koka dem längre, tills de är riktigt mjuka. Jag har ju ätit riktigt len hummus så jag vet att det går att få till :-) Framförallt blir det väldigt saftigt med rödbetorna.

    SvaraRadera
  5. Helt underbar färg på din hummus!

    SvaraRadera
  6. Hej Mimmi! Ja, visst är den helt galen :-)

    SvaraRadera
  7. Vilken super fin Blog.
    Alltid kul att hitta nya släktingar
    Heter Tommy och är son till Inger.

    Se min hemsida www.jat.nu

    SvaraRadera
  8. Hej Tommy! Vad kul att se dig här och tack för komplimangen till min blogg. Det är så kul att hitta nya släktingar och jag tycker det känns fint att äntligen ha träffat Inger. Hoppas vi också ses en dag.

    SvaraRadera