onsdag 3 mars 2010

Långlagad tomatsås - Madre Mia vad gott det blev!


Jag har provat att långlaga kött, både gris och lamm, så i måndags var jag sugen på att ta nästa steg och långlaga vegetariskt. På fredag ska jag även prova på att långlaga nöt och så småningom när jag känner mig riktigt redo ska jag prova på det svåraste - att långlaga fisk. Tillbaka till det vegetariska, jag ville mjukstarta och ta det säkra före det osäkra så därför valde jag att långlaga något så basic som tomatsås. På morgonen ägnade jag ett par minuter att slänga ner ingredienserna i grytan och ställa in alltihop i ugnen, åtta timmar senare drog jag en sväng med stavmixern direkt i grytan och vips, på nolltid, hade jag den ljuvligaste tomatsås jag någonsisn gjort, kanske t o m någonsin ätit. Om det finns någon stressad människa därute som tycker matlagning tar för mycket tid i anspråk så bara måste han eller hon prova detta. Enklare och snabbare i kombination med näringsrikt och smakligt kan det knappast bli. Detta måste också vara det optimala sättet att laga soppor på.

Jag valde färska tomater men jag tror det blir riktigt bra, inte lika bra men riktigt bra, med burktomater också, särskilt om man väljer ett bra märke såsom Mutti.


Långlagad tomatsås, 4-6 portioner
750 g färska tomater, delade i klyftor
1 gul lök, delad i klyftor
2 vitlöksklyftor, skalade och delade itu
1 dl vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
nymalen svartpeppar
1 tsk honung
några blad färsk basilika

Släng ner allt i en gjutjärnsgryta, täck med folie och sätt ev på locket. Ställ in i ugnen och sätt den på 75°. Låt stå 8-10 timmar innan du tar ut och mixar med t ex stavmixer direkt i grytan (se upp så det inte skvätter bara! 75° är också rätt hett.). Låt ev såsen koka upp. Servera som t ex en pastasås med riven parmesan.

Efter 8-10 timmar är grönsakerna mjuka och aromrika.
Mixa grönsakerna till en slät sås och koka ev upp.

10 kommentarer:

  1. Jisses när på dygnet gör du detta :) Är man hemma så många timmar. Måste ju vara på helgen då. Ser himla gott ut i alla fall. :)

    SvaraRadera
  2. Åh nej, jag är inte hemma. Jag Vågar lämna min kära spis på och kilar ut på diverse ärenden, till öppna förskolan etc och när vi, min man och jag, båda har börjat jobba igen får spisen också en arbetsdag med långkok i ugnen. Det är så vi ska vinna tid.

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott det ser ut! Jag tror inte att vi kan sätta in vår gjutjärnsgryta i ugnen för den är emaljerad?
    Jag gjorde en himla god pastasås på ugnsrostade tomater och färsk spenat förra året men sedan gick vår mixer sönder och det var inte alls lika gott när det inte blivit "mixat". Ska testa ditt recept när vi är tillbaka i Bryssel där vi har en stavmixer...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej P! Det går bra med emaljerad, det vet jag andra bloggare som långlagar i t ex Annika på Smaskens.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det här måsta man ju bara prova, eller hur?!

    SvaraRadera
  6. O gud va gott det ser ut o låter! ÄLSKAR tomater i alla former så detta känns ju som ett måste att testa!!!

    SvaraRadera
  7. Jaha :) det förstås när det är så låga grader. Smart. :)

    SvaraRadera
  8. Remsan, ja, testa. Det blir så bra, jag lovar.

    Anna, kul att se dig här. Ja, visst är det en fantastisk liten rödsak.

    Yasemin, precis. Känns inte som så mycket kan hända :-) Nu ska jag kolla dina vindolmar.

    SvaraRadera
  9. Denna måste jag testa! Måset bara hitta en dag som jag är hemma i 10 timmar :)

    SvaraRadera
  10. Hej Ia! Men du, det är det som är finessen, att man inte behöver vara hemma och passa. jag lämnar glatt både spis och hem och hittar på en massa annat skoj. sedan när jag kommer hem är middagen klar. Super, eller hur!?! :-)

    SvaraRadera