söndag 24 oktober 2010

Mitt kylskåp och meny vecka 43


Jag kunde inte låta bli att anta Pyttes våga-visa-ditt-kylskåp-utmaning och visar härmed upp ett av hemmets mest privata delar - kylskåpet. Eftersom jag har en svaghet för utmaningar av alla slag så ber jag en stilla bön att ingen utmanar andra bloggare att visa upp badrumsskåpet eller klädkammaren. Jag känner mig inte fullt bekväm med att visa kylskåpet men det är i alla fall så långt jag kan sträcka mig utan att få sömnsvårigheter. :-)

Vad som finns i mitt kylskåp är bl a ett par surdegar, alltför många marmeladburkar (med tanke på att vi nästan aldrig äter marmelad ... så vad gör de där inne egentligen?), en hel del ägg (uppenbarligen!), kaffe, Mammas hemlagade saft (låt den aldrig ta slut!), den stora hushållsosten som lagras till julost, ett gäng kaviartuber (det är kris om kaviaren tar slut så jag bunkrar alltid upp), turkish delighet från sommarens vecka i Turkiet, lite älg- och fläskfärs, och diverse burkar som jag inte riktigt har koll på.

Det var det. Här kommer veckans meny:
Måndag: Helstekt fläskkarré (förra veckan blev fikonspäckad, får se vad det blir denna gång)
Tisdag: Pannkakor
Onsdag: Fiskrullader i fänkålssås
Torsdag: Korvstroganoff
Fredag: Nötpanerad lax

13 kommentarer:

  1. Kom på att jag inte köpt någon hushållsost att lagra..... Får göra det till midsommar istället.

    Vill oxå visa mitt kylskåp men vet inte om jag vågar....:)

    SvaraRadera
  2. Wow, vilken välordnad kyl! Jag märker framförallt att du är en frukostmänniska - dig vill man bruncha hos... Och Sofie, jag sade det ju hos mig också - våga! Om inte annat så för att visa att även den mest matintresserade kan ha kaos i kylen.

    SvaraRadera
  3. Åh, en till! Vad kul det är att se in i folks kylskåp :) De verkar så mycket mer spännande än ens eget, vad det nu beror på..

    SvaraRadera
  4. Oj, så fint ser det inte ut i vårt kylskåp. För tillfället har jag alldeles för mycket saker i kylskåpet... små slattar i många burkar.

    SvaraRadera
  5. Sofie, det är inte för sent än att lagra julost! Och du, våga visa kylskåpet. :-)

    Pytte, vad kul att du analyserade och drog slutsatsen att jag är en frukost- och brunchmänniska! :-D Mitt i prick!!! Jag hade ingen aning om att det gick att se på vad jag har i kylskåpet ... eller när jag tänker efter så är det väl ca 50% frukostgrejer man ser på bilden. Hade heller ingen aning om att den var välordnad, jag tycker t o m att den känns lite stökig, men jag får ofta höra att jag är väldigt ordningsam så jag borde väl inte bli förvånad. :-)

    Cecilia, jag håller med. :-)

    Erika, jag har faktiskt också en hel del slattar och rester men det framgår uppenbarligen inte för en utomstående :-)

    SvaraRadera
  6. Härligt, kul att fler vågar blotta sitt innersta i köket! Även i vår kyl bor det en ost som lagras till jul, tack för tipset, vi vänder och vänder!

    SvaraRadera
  7. Ost som lagras till jul? Aldrig hört! Tell me more! H. "Finskan" *skratt*

    SvaraRadera
  8. Håkan och Anki, det ska bli så kul att höra om vad ni tycker om osten.

    Malin, kolla: http://erkaperkasblogg.blogspot.com/2010/08/meny-vecka-35-och-dags-att-lagra.html

    SvaraRadera
  9. Vilken kul present! jag vil gärna får de fina present som du gjorde, riktigt bra ide' och jätte fina, present som kan äta hihi.

    SvaraRadera
  10. Tack Sana! lemon curd är både gott och vackert med sin gula färg.

    SvaraRadera
  11. hahaha, håller med helt och hållet - inga klädkammare (som hemma hos oss går under namnet helvetesskåpet) eller badrumsskåp (rena rama kyrkogården för gamla krämer, smink och gud vet vad). men kul var det att få se ditt kylskåp! :)

    SvaraRadera
  12. Har du plockat iordning innan eller har du alltid det så fint i kylen? Roligt att få kika in. Och frukosten är ju bästa måltiden!

    SvaraRadera
  13. Hej Charlotta! :-D

    Remsan, fotot visar kylskåpet som det är utan frisering. Något annat betraktar jag som fusk.;-) Helt seriöst, jag visste inte att jag hade ordning förrän du och andra kommenterat det. Eller hur - frulle rules! :-)

    SvaraRadera