onsdag 6 oktober 2010

Första veggo-middagen på länge: Squashpaj med fetaost


Det var hemskt längesedan jag bloggade vegetariskt, den 16.e april närmare bestämt och då var det kinesisk grönsakswok. Igår åt vi veckans veggo-middag och det blev en fräsch paj som jag tror passar att servera såväl vår och sommar som höst.

Squashpaj med fetaost
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
1 normalstor squash
300 g fetaost
3 ägg
2 dl mjöll
salt å peppar

Smula samman mjöl och smör, förhand eller i maskin, och tillsätt vattnet. Knåda ihop till en fast deg och låt helst vila i kylskåpet innan den kavlas ut och läggs i en form. Nagga pajskalet och förgrädda 10 min i 225°.
Hyvla squashen tunt. Lägg hälften av skivorna i det förgräddade pajskalet och smula över fetaosten. Vispa samman ägg och mjölk, salta och peppra och häll äggstanningen över fetaosten.
Lägg på den andra hälften av squashskivorna i ett fint mönster och grädda i 30 min i 225°.

4 kommentarer:

  1. Låter gott. Jag gillar fetaost, den ger god smak.

    SvaraRadera
  2. Låter inte bara gott, pajen var vacker också! Skulle kanske vara gott med lite blandad (medelhavs)chark till?

    SvaraRadera
  3. Hej Erika! Ja, fetaost är en höjdare.

    Remsan, tack! Det låter inte dumt.

    Therése, tack!

    SvaraRadera