söndag 3 januari 2010

Gott nytt år och meny vecka 1

Gott Nytt År! Hoppas alla har haft en lika bra början på året som jag. Min började med en grymt god mocca- och chokladtryffeltårta eftersom vi inte hann med efterrätten innan tolvslaget. Mer om vår nyårsmiddag tänkte jag blogga om senare i vecka.

Här kommer årets första veckomatsedel. Eftersom vi är bortbjudna på fredag blir det bara fyra middagar. Jag känner för att börja året med att försöka vara lite klimatsmart vad gäller matlagningen så denna vecka gjorde jag en rejäl inventering av vad som redan fanns i frysen för att inte riskera att behöva köpa hem mat i onödan och för att inte riskera att behöva slänga mat som legat och blivit för gammal i frysen. Jag hittade fläskkarré och fisk i frysen och i kylskåpet låg det en gammal (men inte för gammal) rödkål. Jag har också ansträngt mig för att köpa ekologiskt och närproducerat/svensk, därför blev jag lite nöjd över veckans veggo som är en vegetarisk lasagne jag hittade på recept.nu. Den innehåller grönkål och majrova som båda odlas i Sverige. Rödkåls-slawn gör jag på samma sätt som jag gjort cole-slaw tidigare och fläskkarrén tänker jag marinera med Leila Lindholms marinad - jag tycker den är helt oslagbar! Pyttipannan gör jag på rester från fläskkarrén med lite rökt fläsk och prinskorv som vi har kvar från dagens lunch som lille V fick bestämma (och då blev det korv mad makaroner).

Måndag: Vegetarisk lasagne med grönkål
Tisdag: Grillad fläskkarré med rödkåls-slaw och ugnsstekta rotfrukter
Onsdag: Pyttipanna med stekt ägg och inlagda rödbetor
Torsdag: Panerad fisk
Fredag: Middag hos vänner



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar