tisdag 5 januari 2010

Nyårsmiddag

Det har ju snart gått en vecka sedan Nyårsafton men jag tänker att det är bättre sent än aldrig att blogga om vår Nyårsmiddag. Tyvärr finns det mer att önska av mina foton men vi har extremt oplanerade och bestämde vad vi skulle äta och gjorde inköpen i sistastund, så därför kändes tillvaron under matlagningen och middagen (jag ammade mitt i) lite kaotisk, kul men kaotisk.

Vi började med ostron och champagne (Lanson). Jag blev av med min ostron-oskuld dvs jag hade inte ätit ostron tidigare och jag måste säga att jag tycker det är roligare att äta en vad det är gott. Det var helt ok smakmässigt och jag kommer nog sluka ett och annat ostron framöver men då för att öka festkänslan mer än för smakens skull.


Efter ostronen mumsade vi i oss mini-toasts med avokado, crème fraîche, rödlök och Kalix-rom. Det var så gott att jag ville stanna tiden och för evigt behålla en tugga i min gom. Det var en perfekt balans mellan beska, sötma, syra och sälta. Inget märkvärdigt egentligen men så fantastiskt gott.

Sedan kom mitt ansvar - förrätten/fisken. Det blev en tonfisktartar med avokadoröra som jag bestämde mig för att göra strax efter 23 kvällen innan. I vanliga fall kan jag fundera i flera veckors tid på vad som ska inmundigas en sån här kväll så det är inte likt mig att vara så här oplanerad. Jag vet faktiskt inte vad som hände och varför inspirationen inte infann sig tidigare men gott blev det i alla fall. Recept finns här.


Efter min tartar serverades en rörande god oxfilé med frasigt märgtäcke, kantarellsmör, rödvinssås och italiensk potatiskaka. Precis när vi skulle påbörja denna huvudrätt vaknade min yngsta och jag hamnade i soffan för att amma. Så därför blev det inget kort mer än på köttet och potatiskakan separat.


Sedan hann vi inte mer innan tolvslaget så innan desserten blev det tolv druvor enligt spansk sed. I Spanien stoppar man en druva i munnen för varje klockslag. Det blir rätt fullt i munnen kan jag lova men det är kul.


Desserten. Den innehöll ett halvkilo mörk kvalitetschoklad. Vad finns mer att säga. Den var mördande god! Det är möjligt att Djävulen komponerade denna Mocca- och chokladtryffeltårta för att kunna locka människan till frosseri.


Gott Nytt År än en gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar