söndag 7 mars 2010

Meny vecka 10

Iskristaller på vårt fönster. När ska våren komma?

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - jag känner mig besatt av att långlaga mat just nu. Och då menar jag inte långkok à 2-3 timmar utan låååånglagning i 8-10 timmar. Det är möjligt att det är en reaktion på den låååånga, låååånga vintern men jag tycks inte kunna sluta oavsett vad det beror på.

Denna vecka långlagade jag tomatsås och porterstek med prima resultat och kommande vecka fortsätter jag experimentera med osso buco, kyckling och rotfruktspasta. Rotfruktspastan bloggade Mimmi om häromdagen och det lät så gott att jag genast planerade in den i vår veckomatsedel. Emellan långkoken petar jag in ett par fiskrätter och för att att känna någon som helst trygghet med veckomatsedeln blir det två beprövade recept, lax med örtsås och panerad fisk. Den panerade fisken har jag förresten inte bestämt om det får bli med den gamla, hederliga rågpaneringen eller parmesan- eller någon annan kul panering.

Måndag: Långlagad osso buco
Tisdag: Ugnskokt lax med vitlöksdoftande örtsås
Onsdag: Långlagad, hel kyckling
Torsdag: Panerad fisk, t ex råg- eller parmesanpanerad
Fredag: Mimmis rotfruktspasta, långlagad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar