tisdag 9 mars 2010

Lax med pilaubulgur och örtsås


Idag hade jag tänkt att göra ugnskokt lax med vitlöksdoftande örtsås men hittade inte någon mynta som såg fin ut utan köpte en kruka koriander istället. Koriander förknippar jag med indisk mat och jag tror det var därför jag kom på idéen att testa bulgur tillagat som pilauris. Det blev jättegott! Min pilaubulgur serverade jag till ugnsstekt lax och ovan örtsås i en smula modifierad version, jag bytte ut myntan mot koriander och hoppade över ansjovisen, annars följde jag det tidigare receptet.

Pilaubulgur, 4-6 portioner
4 dl bulgur
50 g smör
1 gul lök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackad
3 hela nejlikor
1 kanelstång
1 tsk gurkmeja
1 lagerblad
8 dl vatten

Smält smöret på medelvärme och låt nejlikorna och kanelen fräsa av sig ett par minuter.
Tillsätt löken och vitlöken och fräs tills den har blivit mjuk och genomskinlig.
Häll i gurkmeja och bulgur och fräs runt tills gurkmejan har blandats ut jämnt.
Häll på vattnet och tillsätt lagerbladet. Koka upp och koka sedan på låg värme i ca 20 min.
Ta av kastrullen från värmen och låt stå ca 5 min under lock. Fluffa upp m h a en gaffel. Klart att servera!

6 kommentarer:

  1. Pilauris.....det måste jag testa!!

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie! Gör det! Eller pilaubulgur ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar din blogg och har därför gett dig en Sunshine Award!!

    http://mumsfillibaba.blogspot.com/2010/03/jag-har-fatt-en-award.html

    SvaraRadera
  4. Jag är inte mycket för bulgur men det ser himla gott ut det här!

    SvaraRadera
  5. Hej Helena! Vad kul att du tycker det!

    SvaraRadera
  6. Min kommentar till Sofie verkar fallit bort på nåt vis...? Sofie, tusen tack! Vad kul!

    SvaraRadera