måndag 29 mars 2010

Småkakor 4 - Mandelkroketter


Idag sökte jag mig tillbaka till mina rötter och plockade varsamt ner min mest värdefulla bok - farfars fars konditoruppslagsbok. När min kusin V rensade upp sin sin fars (min farbror och gudfars) dödsbo hittade hon denna underbara bok och tänkte som tur var på mig. Genast när jag fick reda på temat för Månadens sötsak (småkakor) tänkte jag att jag skulle baka något ur Konditorns uppslagsbok, Svensk facklitteratur, 1948. Idag blev det av och här kommer ett urgott recept på mandelkroketter

Mandelkroketter
150 g socker
300 g vetemjöl
200 g smör
1 ägg
1 citron, zest
200 g grovt hackade mandlar

Blanda socker, vetemjöl och citronzest. Fördela i smöret till en smulig massa.
Tillsätt ägget och arbeta ihop en smidig deg. Arbeta sist in mandlarna.
Kavla ut till en 2,5 cm tjock fyrkant som delas i fyra stänger. Ställ kallt så stängerna stelnar.
Skär ur stängerna ca 7 mm tjocka skivor med vass kniv.
Grädda i 175° i ca 10-15 minuter eller tills kakorna fått fin färg.

2 kommentarer:

  1. Ser sjukt gott ut. Men grädda i 75 - eller föll det bort en etta? 175 kändes mer realistiskt.

    SvaraRadera
  2. Tack Anne, för korren.:-) Ändrar till 175°

    SvaraRadera