måndag 4 oktober 2010

Veckans meny och lite smått och gott helt kort

Idag är det Kanelbullens dag men här hemma blir det inga kanelbullar bakat. Jag har däremot en surdeg på jäsning och ikväll ska bakstenarna, som jag fick i födelsedagspresent, invigas.

En fin liten deg på jäsning.

Som sagt är det Kanelbullens dag och det har uppmärksammats både här och där. Något som inte uppmärksammats lika mycket, inte vad jag har sett i alla fall, är att det var gräddtårtans dag igår. Det firade vi med en försenad födelsedagstårta till mig och min blogg.

Min hybrid av gräddtårta och Gisellatårta.

Det blev ingen klassisk gräddtårta för jag har gjort flera det senaste halvåret (en här och en här) så det lockade mig inte att göra en till. Istället blev det en slags minihybrid av gräddtårta och Gisellatårta med fyllning av min jordgubb- och blåbärscurd och Bakglädjes jorgubbsmousse, ovanpå det lock av mandelmaräng, florsocker och jordgubbskulor, och runt om ordentligt med grädde.

Fyllning av jordgubb- och blåbärscurd och jordgubbsmousse.

Nog om bak. Vi är äntligen på banan igen med veckoplanering och riktig mat. Igår blev det höstens första köttgryta.

Söndag: Köttgryta ("Lennarts gryta") med ris
Måndag: Kycklingfiléer inlindade i bacon
Tisdag: Squashpaj
Onsdag: Kokt torsk med ägg i skirat smör
Torsdag: Ugnsstekt lax med hummerhollandaise
Fredag: Pizza

Köttgryta

5 kommentarer:

  1. Den där tårtan såg ju farligt god ut!

    Ska bli spännande att höra hur det gått med bakstenarna!!

    SvaraRadera
  2. jeyy....vilken tårta!! Grattis till er båda!!

    SvaraRadera
  3. Therése, det var den också. jag kunde inte luta äta :-) baket igår blev prima, kommer snart ett inlägg.

    Sofie, tack!

    SvaraRadera
  4. Mumsig tårta! Kul att du testade receptet på jordgubbsmoussen, visst är den enkel att göra?

    SvaraRadera
  5. Erika, den var så enkel och så god! Tusen tack för att du delade med dig!

    SvaraRadera