söndag 15 november 2009

Kokt torsk med ägg i skirat smör


Lättrimmad torsk, 3-4 portioner
600 g torskfilé
2 tsk salt
1 tsk socker
0,5 tsk stött vitpeppar

Lägg filérna i långpanna klädd med bakplåtspapper. Blanda salt, socker och vitpeppar och fördela hälften över fisken. Vänd fisken och fördela resten av blandningen. Låt stå i rumsvärme 1 h eller täckta i kylskåp i 3 h.*

Kokt torsk, 3-4 portioner
600 g (lättrimmad) torskfilé
1 nypa salt
3 cm av det ljusa på en purjon
0,5 st lagerblad

Koka upp vatten med saltet, purjon och lagerbladet. Koka 2 min, lägg i fisken, täck kastrullen med smörpapper och lägg på ett lock. Tag av från värmen och låt stå 5 min. Servera med kokt potatis och ägg i skirat smör.*

Ägg i skirat smör
100 g smör
2 ägg

Koka äggen i 10 min, skalla och hacka dem och lägg i såsskål. Häll över smält smör.

*Recept ur Kärlek, oliver och timjan av Anna Bergenström.

4 kommentarer:

  1. Själv håller jag på att av-salta torsk - dvs torkad bacalao, som O ska tillaga på onsdag. Det gäller att byta vatten minst 3 ggr innan den blir ätlig... Själv föredrar jag icke-saltad torsk men vad gör man inte för sin spanjor ibland ;-)

    SvaraRadera
  2. Vilken duktig husmor du är! :-) Hoppas han uppskattar det ordentligt. Låter lite som när man tillagar lutfisk. När vi kommer och hälsar på er nästa gång kan vi kanske äta det? Vore roligt att prova. Raclette här och bacalao där. Måste fråga min kusin V om de har ätit det nån gång, hennes man är ju halvspanjack.

    SvaraRadera
  3. Denna rätt åt vi till middag igår. Jag tyckte det var underbart gott, min man gillade det också men han skulle föredra att utesluta ägg-smör blandningen. Men den gillade jag! Säger det igen, Du gör livet med fiskätande mycket enklare. Ikväll blir det laxburgare med coleslaw :)

    SvaraRadera
  4. Hej Erica! Det är så roligt att få läsa kommentarer som din. Jag har verkligen ansträngt mig för att vi i vår familj ska äta enkel men god fisk. För 1,5 år sen var vi jättedåliga på att äta fisk överhuvudtaget men nu har vi fått upp rutinen ordentligt och har en hel del goda recept att välja mellan.

    SvaraRadera