måndag 9 november 2009

Bröd till en kräsen liten kille - tekakor med råg


Min äldsta är mycket kräsen och det är t o m svårt att hitta bröd som han tycker duger till frukost. Ett kriterium som verkar gälla just nu är att det ska vara runda smörgåsar. Jag vill helst att han äter hembakat bröd och eftersom jag mest gör limpor har han ratat bröd efter bröd. Igår tänkte jag att jag skulle prova tekakor och se om det föll i god jord. Jag har inte bakat tekakor på många år och hade glömt bort att de är vetebröd d v s inte så nyttiga. Så det fick bli rågbröd men bakat som tekakor. Det blev riktigt gott tycker jag och till frukost åt han en lite bit smörgås (visserligen dränkt i kaviar) vilket måste räknas som klart godkänt när det gäller min son.

Jag förstår inte hur jag och A - som båda älskar mat! - kan ha fått en så kräsen liten kille. Det kanske handlar om en extremt tidig ungdomsrevolt. Här kommer receptet hursomhelst

Tekakor med råg, 12 st
50 g jäst
5 dl vatten, 37 °
0,5 dl solrosolja
2 msk mörk sirap
0,5 tsk stött fänkål
0,5 tsk stött anis
375 g (ca 7 dl) grovt rågmjöl
325 g (ca 5-6 dl) vetemjöl

Rör ut jästen med lite av vattnet, tillsätt resten av vattnet, olja, sirap och kryddor. Blanda i mjöl och låt jästa 30 min under bakduk. Knåda lätt på mjölat bakbord och dela i 12 delar som plattas ut på plåt (smord eller bakplåtspappaer, jag kör med pappaer för att jag är lat och vill spara disk).
Grädda mitt i ugnen i 225 ° i 12 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar