lördag 7 november 2009

Kladdkakans dag och min gudmors kladdkaka


Jag älskar teman av olika slag om det ger mig en ursäkt för att laga eller baka något gott. Idag är det Kladdkakans dag och fastän hela familjen har varit på kalas, firat G som fyllt 2 år och ätit middag och massor av tårta kunde jag inte låta bli att göra en kladdkaka när vi kom hem på kvällen.

Jag brukar väldigt sällan baka kladdkaka men om jag gör det så väljer jag att baka enligt min gudmors recept. Hennes kladdkaka tycker jag helt klart är den absolut godaste. Den är inte så söt som många andra kladdkakor och smakar ordentligt av kakao.

Gudmors kladdkaka
100 g smält smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
0,5 dl starkt kaffe

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta och rör i vetemjöl och kakao. Vill du ha en segare kaka så vispa. Jag föredrar att inte ha den seg så därför rör jag varsamt tills allt har blandats ordentligt och smeten är slät. Blanda sist i kaffe och det smälta smöret. Häll smeten i en smord springform. Jag brukar spänna fast ett bakplåtspapper över botten som jag också smörjer med smör. Grädda i 12 min i 175 °. om du kan vänta tills kakan har svalnat (det är inte alltid jag kan det) så pudra över lite florsocker. Min gudmor serverar med vispad grädde eller creme friche. Själv väljer jag grädde men tycker också om att äta den som den är utan någonting till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar