lördag 14 november 2009

Kakf-n blev ju torr!

Det är bara att inse - jag är helt enkelt mer road av än skicklig på att baka. Har under dagen börjat hämta mig ifrån magsjukan och kunde inte hålla mig från att baka brownien som var planerad till fredagens sedermera inställda middag med vännerna. Smaken är det absolut inget fel på men kakan blev alldeles för torr. Besvikelsen var stor när jag insåg att jag haft den inne för länge...fast enligt tidangivelsen. Det är också möjligt att jag virrade till det med någon av ingredienserna eftersom jag bakade tillsammans med V. Att baka matt och trött efter en magsjuka tillsammans med en 2,5-åring är kanske inte att bädda för succé. Nåja, jag lämnar receptet här om någon vill prova göra brownien med större framgång än jag.

Brownie med cashewnötter
200 g smält smör
175 g mörk choklad (jag tog 86 %)
4 dl strösocker (jag tog råsocker)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 g cashewnötter, grovt hackade
4 ägg

Smörj och pudra (med vetemjöl) en form 25x35.
Smält smör och choklad på svag värme.
Rör ner sockret och låt svalna.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och nötter.
Rör kraftigt ner ett ägg i taget i chokladen. Blanda i de torra ngredienserna.
Grädda 25-30 min i 175°. (Jag kommer prova ha den inne kortare tid nästa gång.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar