måndag 23 november 2009

Kamp mot förkylningarna - steg 2: mer antioxidanter

Jag har tidigare skrivit om skidåkaren Daniel Tynell som genom att lägga om sin kost och börja med tillskott fick större motståndskraft mot förkylningar. En punkt i hans dunderkur var att äta en antioxidantrik kost. Jag äter en hel del frukt och nötter som lär innehålla mycket antioxidanter men tyvärr är jag inte lika bra på att äta grönsaker. Dock är jag något bättre på att äta rödsaker såsom röd paprika och morötter (vilka innehåller mer antioxidanter än grönsaker). Har ändå en känsla av att jag borde rycka mig själv i kragen vad gäller intaget av antioxidanter. Eftersom jag älskar smoothies i varierande former så ska jag försöka få i mig mer nyttigheter den vägen. Så ikväll ska jag snart sätta mig i soffan och avnjuta följande godsak:

Björnbärssmoothie, 1 stort glas
1,5 dl sojayoghurt
1,5 dl kallt rooibos te (jag tog ett med apelsinsmak idag men föredrar jordgubb)
1,5 dl frysta björnbär
1 liten banan (ekologiska är ofta lite mindre)

Mixa och njut!

2 kommentarer:

  1. Smmarrigt! Men med te i? Ja föresten det kan nog vara riktigt gott.
    Tack för tipset!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir riktigt bra med rooiboste. Själv har jag fått inspirationen till att ha te i smoothies från bloggen Råsmart.

    SvaraRadera