måndag 30 november 2009

Vegetariska kroppkakor med pinjenötter och tomatsås


Dagens middag blev tillagade enligt recept på bloggen Smakligt och gott men med en annan fyllning och sås. Jag kände mig inspirerad av kroppkakans italienska släkting gnocchi och gjorde en fyllning med pinjenötter och svamp med tomatsås till. Det blev riktigt mumsigt och t o m A som är inbiten köttätare och ibland tycker mina vegetariska middagar är trista tyckte det var riktigt smakligt.

För fullständigt recept se Smakligt och gott. Här kommer min fyllning och sås.

Fyllning:
1-2 tsk olivolja
75 g pinjenötter
6-7 normalstora, färska champinjoner (hackade)
20-30 g pecorino eller parmesan (riven)
1 kruka färsk basilika (hackad)
salt och peppar

Stek pinenötterna och svampen i olivoljan. När det har fått fin, guldig färg riv över osten och strö i basilikan. Smaka av med salt och peppar. Fyller man kroppkakorna med ca en msk fyllning blir ca hälften över. Det åt vi till som tillbehör... och det som blev över igen åt jag direkt ur skålen som vi serverade fyllningsresterna i - så gott!

Tomatsås:
1-2 msk olivolja
3 schalottenlökar (skalade och rivna)
1 vitlöksklyfta (skalad och riven)
1 burk finkrossade tomater (Mutti)
(3 sardeller, bör skippas om man vill att middagen ska vara strikt vegetarisk, jag kunde inte låta bli att ha i dem)
1-2 msk vitt vin
salt och peppar

Värm oljan, ha i löken och sardellerna. Fräs på inte alltför stark värme (löken ska inte bli brun) tills de eventuella sardellerna har smält. Ha i krossade tomater och vin. Smaka av med salt och peppar. Låt såsen koka upp och sen småputtra på spisen medan du formar, fyller och kokar kroppkakaorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar