måndag 2 november 2009

Meny vecka 45

På grund av en rejäl förkylning och namngivningskalas i Skåne mäktade jag inte med att göra en veckomeny i fredags som jag brukar. Men här kommer den:

Måndag: Lammkorv med bulgur, fetaost och rödbetsås (samma sås jag gjorde till brunchen)
Tisdag: Quorngryta (recept från Arla)
Onsdag: Rågpanerad Pangasiusfilé med kokt potatis och skirat dillsmör
Torsdag: Spagetti och köttfärssås
Fredag: Krabbpasta

Jag gillar dubbelpanerad fisk bäst men i vardagen duger det bra att enkelpanera. Det spar både tid och disk. Jag väljer att göra på Farmors vis och panerar i råg. Det känns både nyttigare och ger fylligare smak än vetemjöl.

Krabbpastan är superenkel och tillräckligt god för att förgylla en fredagskväll i november. Ta en kastrull och häll i rikligt med olivolja (så det täcker botten). I med en nypa chiliflakes och 1-2 hackade vitlöksklyftor (pressade om det ska gå riktigt fort) och låt fräsa ihop så oljan tar smak men utan att vitlöken blir brun. Häll i två burkar (à 170 g) avrunnen salladskrabba och låt fräsa runt med oljan tills allt blir gyllene och upphettat. Blanda med ca 500 g nykokt spagetti. Så enkelt, så gott!

4 kommentarer:

  1. Ursäkta en amatör, men vad är skillnaden på dubbel- och enkelpanering? Smart med rågmjöl, det ska jag komma ihåg!

    SvaraRadera
  2. Hej Petra! Enkel: du vänder den bara i mjöl. Dubbel: du vänder i mjöl, doppar i ägg och sen vänder du den i ströbröd eller liknande. Jag brukar ta grovt rågmjöl.

    SvaraRadera
  3. Aha, Os mamma dubbelpanerar i så fall alltid, men bara i ägg och mjöl - inte ströbröd. Hon panerar tunna benfria kotletter och steker i en massa olja - inte det hälsosammaste men oj, vad gott!! Hon brukar skicka med oss smörgåsar med panerade kotletter när vi åker därifrån (oavsett om vi kör eller flyger). Mums!

    SvaraRadera
  4. Det låter gott! Såna smörgåsar ska jag prova göra någon gång. A skulle säkert älska det.

    SvaraRadera