tisdag 13 oktober 2009

En enklare brunch

I söndags bjöd jag några vänner och deras barn på en enklare brunch. Förutom kaffe, te och smörgåsar serverades sallad med chèvretoast och rödbetssås, lammkorv, Banana Blueberry smoothie och Fetta al latte (chokladtårta med grädde och nutella) med apelsinsallad. Som sagt en enklare brunch men jag tycker det blev lyckat. Särskilt nöjd är jag med tårtan som jag ville testa för att se om den duger att servera på namningvningsfesten för J om några veckor. Den duger absolut! Den är rktigt smarrig och jag såg Paolo Roberto göra den i Primo Paolo för någon månad sedan (recept finns på recept.nu).

Banana Blueberry smoothien är ett Arla-recept och för ett glas mixas 1 halv banan, 1 dl vaniljyoghurt, 1 dl apelsinjuice och 1 dl frysta blåbär. Vill jag vara lite nyttigare tar jag sojayoghurt istället för vaniljyoghurten.

Rödbetsåsen har jag hittat i ett nr av Femina. För 4-6 portioner behövs
500 g rödbetor som kokas mjuka.
En halv grönsaksbuljongtärning som kokas upp med
2,5 dl vatten.
Skala, grovhacka och mixa rödbetorna med buljongen. Tillsätt
0,5 tsk salt,
svartpeppar och
0,5 msk kanel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar