lördag 3 oktober 2009

Morotsgratäng med pesto


Den här gratängen gjorde jag för första gången till en nyårsfest med knytisbuffé. I all sin enkelhet är den överraskande god men jag tillagar den kvällen innan eller innan jag hämtar min äldsta pojke på dagis eftersom den tar en stund att göra. Receptet är ur Stora vegetariska kokboken.

50 g smör
1,25 dl (60 g) vetemjöl
7,5 dl mjölk
1,75 knappt (160 g) crème fraiche light eller gräddfil
1 tsk krossad svartpeppar
100 g riven cheddar
4 ägg, lätt vispade
2 msk pesto
750 g morötter, skalade och rivna
250 g förkokta lasagneplattor
ytterligare 50 g riven cheddar

Smält smöret i kastrull och tillsätt mjölet. Rör på svag värme tills det bubblar och får lite färg.
Blanda mjölk, crème fraiche och svartpeppar och tillsätt det lite i taget.
Värm under omrörning i ca 5 min tills såsen tjocknar. Koka yterligare en min och ta av från värmen.
Tillsätt ost och låt svalna något.
Rör ner de vispade äggen lite i taget. Rör hela tiden.
Ta undan en tredjedel av såsen till topplagret.
Tillsätt pesto och morötter till resten av såsen. Blanda väl.
Varva lasagneplattor och mototsblandning i en smord form; börja med en tredjedel av morotsblandningen och lägg tre lager av vardera med plattor överst.
Bred ut den sparade såsen överst och strö över den extra osten. Låt stå 15 min.
Gratinera i 150 ° i ca 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar