söndag 18 oktober 2009

Söndagsmiddag - kycklingfilé med Boursin och spenat


Jag älskar söndagsmiddagar! På söndagar har jag ofta tid och inspiration att hitta på nåt smarrigt till middag. Vardagens middag handlar mycket om att få till en bra middag och att få till den i tid men på söndagar tillåter jag mig själv att experimentera och njuta mer av själva matlagningen. Eftersom vi ganska ofta veckohandlar på söndagar (ja, jag vet, det är ingen bra dag att veckohandla på) så kan jag dessutom känna efter ordentligt vad jag är sugen på. Idag var jag grymt sugen på Boursin så det blev kycklingfilé fylld med Boursin och spenat. Det blev riktigt gott och hela familjen var mycket belåten. Så här kommer min bloggs första egenkomponerade recept.

För fyra portioner tog jag:
4 kycklingbröstfiléer
1 Boursin à 80 g
4 små nävar bladspenat
salt å peppar
1 msk olivolja
1 tsk smör
300 pasta (festoni)

Sås:
2,5 dl vitt vin
1,25 dl vatten
1 kycklingbuljongtärning
1 msk vispgrädde
0,5-1 dl vatten (till redningen)
2 msk majsstärkelse

Jag gjorde så här:
Med filékniv fläkte jag upp kycklingfiléerna så de blev vidare och tunnare. Jag saltade och pepprade de uppfläkta filéerna och la på en liten näve bladspenat och ca 1,5 tsk Boursin på varje. Sedan rullade jag ihop dem, fäste med tandpetare och stekte dem runtom i smör och olivolja innan jag ugnsstekte dem i 200° i ca 15-20 min. Medan kycklingen blev klar i ugnen kokade jag pastan och vispade ur pannan med vinet, silade ner det i en kastrull och kokade upp med vatten, buljongtärning och grädde. Även stekskyn från ugnsformen hällde jag i såsen när kycklingen var klar. Sedan redde jag såsen, smulade ner resten av Boursin och lät såsen koka ihop nån minut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar