måndag 23 augusti 2010

En gammal surdeg och meny vecka 34

Äntligen finns det surdeg i mitt kök igen!

Innan jag gick på semester hade självkännedom nog att inse att jag inte skulle fixa att resa runt med en surdeg med krav på matning och omvårdnad. Eller ska jag kanske skriva att min man aldrig skulle tillåta mig att ta med mig en burk surdeg utöver all annan packning som skulle med. Vi förstår inte själva vad det är för fel på oss men ibland känns det som om vi skulle behöva en lastbil varje gång vi far på semester. Hursomhelst, så jag slängde helt sonika min kära gamla surdeg efter det att jag fått försäkran min kära kollega L, att hon skulle vårda sin surdeg under hela sin semester. I måndags när hon var tillbaka på kontoret fick hon med sig en burk hem som hon fyllde med en ättling till Espoir. Espoir är alltså den surdeg som min svåger startade och som jag fick en del av, som jag i min tur gav en del av till L som nu gett en del tillbaka till mig. Cirkeln är sluten! Espoir har sannerligen blivit rena rama kedjedegen!

Se så bubblig och fin den är, surdegen!

En liten försurdeg på jäsning i en av mina nya danska skålar

Här är förresten hela familjen Bunke som jag köpte i Danmark.

Nu kort till veckans meny. Jag hittade en jättestor, bortglömd burk med ajvar relish längst in i kylskåpet. Eftersom jag tycker det är väldigt gott med ajvar och eftersom jag tror att burkens innehåll inte har särskilt långt kvar (kunde inte hitta bäst-före-datum men det luktade, smakade och såg gott ut) så blir det två middagar med ajvar denna veckan. Det första receptet hittade jag i en tidning från Coop och det andra är min variant på en god fiskrätt som min kusin V brukar göra. På torsdag är min man själv med barnen för jag ska spela badminton, så då får det bli snabbmat - fiskbullar. Inte särskilt upphetsande för smaklökarna kanske men våra barn älskar fiskbullar.

Måndag: Quorngryta med kokosmjölk
Tisdag: Kyckling med ajvar relish-vinägrett och bulgursallad
Onsdag: Koreansk wok med nudlar
Torsdag: Fiskbullar och kokt potatis
Fredag: Ajvar relish-fisk med kräftstjärtar

5 kommentarer:

  1. Så fina skålar. Jag vill också ha nya så blir det lite roligare att blanda ihop saker i köket, eller hur ;-) Jag tänkte jag skulle ge det där med surdeg en ny chans. Det var själva jäsadet av brödet som tog sån himla tid. Bakade från morgon till kväll... Blir kul att höra hur det går.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina skålar!! Ser rejäla och stabila ut!! Den koreanska woken låter spännande!!

    SvaraRadera
  3. Remsan, håller med. Man ska inte underskatta det materiella. ;-)
    Ge surdegen en ny chans! Och du, ett tips: blanda i en liten bit vanlig jäst så behöver du inte vänta länge på jäsningen. När jag var mammaledig bakade jag med bara surdeg men då var jag ju också hemma mycket mer. Nu när jag jobbar vill jag att det ska gå lite fortare. Tips nr 2: Att kalljäsa i kylskåpet över dagen/natten tycker jag fungerar bra också om man bara vill använda surdeg. Då jobbar tiden för dig på samma sätt som vid långlagning. Dessutom tycker jag smakerna frigörs bättre när det får jäsa riktigt långsamt.

    Sofie, bara för att du skrev att woken lät spännande så ska jag blogga om den för dig. Vi åt den nämligen idag istället för imorgon som planerat.

    SvaraRadera
  4. Sist jag testade ville jag köra helt utan vanlig jäst, men man får kanske "fuska" lite. Eller låta den kalljäsa eller helt enkelt åka hemifrån ;-) Tack.

    SvaraRadera
  5. Om fusket inte är värre än så så får man får fuska :-)

    SvaraRadera