måndag 30 augusti 2010

Ungefär som på Silverkockens vis


Efter förra söndagsmiddagen då jag gjorde wallenbergare, fick jag en bit kalvkött över och precis när jag kände mig som mest oinspirerad läste jag Silverkockens inlägg Klav på två sätt med portvinsås. Jag bestämde mig genast för att gårdagesn söndagsmiddag skulle bli kalvbiffar på Silverkockens sätt.

Jag måste ha varit trött efter helgens aktiviteter - tornerspel, kräftskiva, dop, miniracing - för när jag malt köttet och började göra biffarna slog hjärnan på autopilot och plötsligt hade jag gjort wallenbergare igen. Märkligt men lika gott som sist! Sedan upptäckte jag att min man måste fått något liknande hjärnsläpp för han hade glömt handla portvin trots tydliga instruktioner. Men det gjorde inget för jag tog en rejäl skvätt sherry och gjorde sås på och det smakade prima det med.

Wallenbergare med Silverkockens tillbehör, 4 portioner
400 g ljus kalvfärs
4 äggulor
2 dl vispgrädde
salt och peppar
ströbröd
smör att steka i

Blanda kalvfärs och äggulor i matberedare till en seg färs. Tillsätt lite grädde i taget och salta och peppra. Forma den ganska lösa färsen till biffar och vänd i ströbröd. Stek i smör på svag värme.

Servera med stekt bacon, kapris, sheryy- eller portvinsås och kokta, tärnade rödbetor.

Såsen:
Stek lite schalottenlök i smör, slå på lite sherry eller portvin, låt sjuds en stund, häll på grädde och sjud ihop.

3 kommentarer:

  1. Ibland orkar man helt enkelt inte tänka, men vad bra att det blev bra ändå. Det ser vädligt smarrigt ut och låter som ni fick en god söndagsmiddag. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Erika! Nej, ibland är inte hjärnan med mig :-)

    Hej hej Silver! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera