tisdag 31 augusti 2010

Månadens sötsak - vaniljbullar med sesamfrön


Augustitemat för Månadens sötsak är utflykt. Den sötsak som har en given plats i min matsäck eller picknickkorg är kanelbullen men det kände jag mig inte sugen på att lämna som bidrag. Dessutom är kanelbullens dag inte långt borta (4/10) så det kommer snart bättre tillfälle att baka och blogga om kanelbullar. Vetebullar blev det i alla fall men jag har låtit mig inspireras av min filippinska granne som bakade ett slags söta munkar med sesamfrö till sin sons födelsedagskalas. Mina bullar fyllde jag med vanilj och ljust muscovadosocker vilket gav en fyllig och lite kolig smak. Uppepå bullarna strödde jag sesamfrön istället för pärlsocker.

När man bakar vetebröd tycker jag att det är viktigt att inte rädas saltet. Jag hade i riktigt mycket den här gången, så mycket att jag t o m blev lite nervös över resultatet. Men det blev väldigt lyckat och jag har testat bullarna på kollegorna som rosade dem så jag vet att det inte är jag som har en skruvad smak. Salt gör att det smakar riktigt ordentligt om bullarna och det gillar jag. Därför har jag också i ordentligt med krossade kardemummakärnor och föredrar remons med muscovadosocker istället för vanligt strösocker. Jag brukar ha mörkt när jag bakar kanelbullar men den här gången blev det som sagt ljust muscovadosocker.


Vaniljbullar med sesamfrön, ca 20-25 st
100 g smält osaltat smör
2,5 dl mjölk
25 g jäst
1 ägg + 1 till pensling
0,75 dl strösocker
2 tsk salt (eller mindre om man använder saltat smör)
1,5-2 tsk stötta kardemummakärnor
ca 8 dl vetemjöl special
sesamfrön

Remons:
0,75 dl ljus muscovadosocker
1 msk vaniljsocker
75 g rumstempererat osaltat smör

Ljumma mjölken till 37° tillsammans med smöret och häll över den smulade jästen. Rör tills jästen löst sig och tillsätt sedan resten av ingredienserna och bearbeta till en smidig och bland deg. Låt jäsa till dubbel storlek, kavla ut, bred på remons, rulla ihop, skär till bullarna och låt jäsa på plåt ca 20. Pensla med ägg och strö över sesamfrön. Grädda i 250° i ca 8 min.

2 kommentarer:

  1. Vad gott det låter. Bullar kan jag aldrig få nog av, de hör liksom hemma både vid fikat och picknicken.

    SvaraRadera
  2. Hej Erika, jag känner som du - jag får inte heller nog. :-)

    SvaraRadera