torsdag 2 september 2010

Vit chokladmousse


Chokladmousse, 6-8 portioner
200 g vit choklad
3 dl vispgrädde
1 äggula
1 tsk vaniljsocker

Smält chokladen i en sopptallrik över kastrull med lite kokande vatten.
Vispa grädden, men vispa den inte för hårt (för då kan den färdiga moussen bli grynig).
Ta av chokladtallriken från värmen och rör ner äggulan. Ta undan lite av den vispade grädden och rör ner den i chokladen med en slickepott. Blanda väl.
Vänd sedan ner chokladsmeten i resten av grädden och rör om med luftiga tag.
Fördela moussen i små portionsformar eller glas och låt stelna i kylskåpet

6 kommentarer:

  1. Jag älskar vit choklad. Det där receptet måste jag bara testa. vad snyggt det blir när du hade upp det i glas.

    SvaraRadera
  2. Hej Erika!Det blir väldigt fin konsistens. Man kan nog med fördel ha i någon likör eller starksprit som smaksättare. Det kommer jag köra med nästa gång.

    SvaraRadera
  3. Lätt & gott desert hihi;=) måste låna din ide' för att bjuda mina kompisar

    SvaraRadera
  4. Hej Sana! Ja, gör det. Det är väldigt enkelt att göra och perfekt att förbereda så man slipper stå i köket när gästerna kommer.

    SvaraRadera
  5. Mums så gott det ser ut! Allt som kan förberedas i tid skall ha ett stort plus ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej Hanna! Eller hur! Det är en av anledningarna till att jag älskar chokladmosse. Den främsta är att det är så himla gott, såklart. :-)

    SvaraRadera