onsdag 15 september 2010

Timbal


I helgen provade jag att laga något som i Vår kokbok kallades "timbal" och som jag uppfattade som en slags blandning mellan paté och köttförslimpa...eller nåt. Jag utgick från receptet jag hittade i kokboken men la till lite extra smaker i form av 1 paket bacon, citronzest och extra mycket persilja. Det smakade väldigt bra, det var hela familjen överens om, men som väl framgår av mina foton finns det en del övrigt att önska vad gäller utseendet. Så jag har bestämt mig för att jobba vidare på min timbal-tillagning tills utseende och konsistens blir till min belåtenhet. Nästa gång tänker jag bl a prova att mala köttet själv.

Timbal, 5-6 portioner
ca 450 g blandfärs
1,5 tsk salt
2 kryddmått svartpeppar
ca 140 g bacon
2 msk vetemjöl
1 msk potatismjöl
3 ägg
1,5 dl mjölk
1 dl grädde
1 kruka persilja, hackad
1 citron, zest

Dela äggen och finhacka baconet, gärna i mixer tills det blir som malet. Blanda, köttfärsen med salt och peppar, äggulor, bacon och mjöl. Späd med mjöl och grädde, lite i taget. Tillsätt persilja och citronzest. vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner.
Lägg smeten i en välsmord form (jag valde en kransform men det finns tydligen s k timbalformar).
Ställ formen i en liten långpanna och stäl i nedre delen av ugnen. Häll på hett vatten och koka i vattenbadet i ca 1-1,25 timme. Låt färsen stå en stund i formen innan den stjälps upp. Jag valde att servera med pressad potatis, rönnbärsgelé och gräddsås.

6 kommentarer:

  1. Frågan är hur smaken blev? Jag är själv inte någon höjdare på timbaler.

    SvaraRadera
  2. Hej Matpolisen! Som sagt - det smakade väldigt bra, stora som små gillade det :-)

    SvaraRadera
  3. Det låter väldigt gott, men kan hålla med om att den blev lite blev. Ska bli intressant att se om du testar det igen och om du tycker att det blir bättre. Måste fråga vad citronzest är för något?

    SvaraRadera
  4. Hej Erika! Ja , den blev lite blek men det tror jag faktiskt att den ska vara. Däremot tycker jag att konsistensen ska bli slätare än vad jag lyckades få till. jag är också lite nyfiken på mina framtida timbaler ;-).

    Citronzest är det yttersta, gula skalet på citronen, rivet. det kanske inte är så vedertaget men jag tycker att det är ett väldigt bekvämt ord för vad det är.

    SvaraRadera
  5. Timbal används oftast om man har tugg- och sväljsvårigeheter.

    SvaraRadera
  6. Jag kom ihåg att min mamma gjorde timbal ibland på 1960-70 talet - vi kallade det "kokt köttfärs" - och började leta recept och stötte på detta.
    Jag tror inte att hon gjorde så mycket med färsen, ägg, salt och peppar och kanske lite grädde eller mjölk.
    Hon gjorde den i ringform och den var blek. "Ringen" serverades dock fylld med kokta grönsaker (oftast ärter och morötter från burk) och grönsaker runt om. Till detta åt vi makaroner. Jag ska pröva mig fram - men jag kommer ihåg det som jättegott (var barn/tonåring då).

    SvaraRadera