måndag 20 september 2010

Äppelkaka med cognac och kallrörd vaniljsås


I lördags hade jag sällskap hela dagen av min mamma och min gudmor. På kvällen bjöd jag på chili con carne och till efterrätt serverade jag äppelkaka med cognac och kallrörd vaniljsås. Äppelkakan - och såsen också för den delen, var verkligen en tiopoängare och den lätta smaken av cognac blev pricken över i:t. Lite mer pyssel än en smulpaj men verkligen värt besväret så här kommer receptet.

Kolla vilka äpplen! Lika vackra och doftande som rosenblad!

Äppelkaka med cognac
6 äpplen
4 dl vatten
1 dl strösocker
2,5 dl sötmandel
100 g smör
1 dl socker
2 äggulor
4 äggvitor
2 msk cognac

Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i klyftor.
koka upp vatten och 1 dl socker. lägg i äppelklyftorna och låt koka en kort stund tills de känns mjuka.
Mal mandeln. Rör socker och smör mjukt. Tillsätt äggulor, mandel och cognac.
Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner i mandelsmeten.
Lägg klyftorna i en smord form och bred mandelsmeten över. Grädda i 20 min i 200°.

En kaka med lätt krispigt täcke och saftigt innehåll.

8 kommentarer:

  1. Gott att baka med äpplen. Låter gott med cognac i, det måste jag komma ihåg att testa.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina äpplen. Vet du vad det är för sort?!

    SvaraRadera
  3. Jag undrar också vad det är för några äpplen? Vi var på Rosendals i lördags, ett bra substitut till mina föräldrars [mycket mindre] trädgård och deras äppleträd ;-) Jag längtar efter ett nyplockat Ingrid Marie, mitt favoritäpple!
    O och jag har alltid äpplediskussioner, han säger att det bästa äpplet någonsin är Rinette (stavning?) och därmed basta. Det går inte att förklara att jag gillar andra äpplen för då är det jag som inte "förstår" / "uppskattar" ett riktigt äpple :D Jaja, tur att smaken är som baken ;-)
    KRAM och tänker på er!!

    SvaraRadera
  4. Erika, jag tror man kan ha cognac i det mesta, själv har jag det titt som tätt i sötsaker men också i diverse såser, speciellt gott till fisk.

    Sofie, jag vet faktiskt inte. Jag är hemskt dålig på äpplen. Kanske att min man vet, jag kan höra med honom när han kommer hem.

    Petra, Ingrid Marie är en av få äpplen jag känner igen. De är väldigt vackra och blir så fina att ha i ett rum på vintern. O är verkligen rolig! Klart att han vet och att du inte "förstår" ;-)KRAM!!!

    SvaraRadera
  5. Det är inte mycket som går upp mot en riktigt god äppelkaka!

    SvaraRadera
  6. Mor-Mia, håller med! Speciellt på hösten.

    SvaraRadera
  7. Åh vilka vackra äpplen! Ytterligare ett äppelkaksrecept jag måste testa :) Cognac i var nämligen ngt nytt!

    SvaraRadera
  8. Ia, visst blir man sugen på äppeldesserter och dylikt på hösten!?! Nästa gång ska jag prova calvados. Borde bli en höjdare.

    SvaraRadera