söndag 28 mars 2010

Jumboladdning köttbullar och meny vecka 13


Idag gjorde jag en jumboladdning köttbullar. Jag spontanköpte 2 kg fläskfärs i fredags utan att veta vad det skulle bli av den men så ikväll bestämde jag mig för att ladda frys och kyl med köttbullar. Till två av denna veckas middagar kommer jag servera köttbullar i olika tappningar, den första blir svens och den andra italiensk husmanskost. Det innebär att jag frångår min princip om att äta fläsk och nöt högst en gång i vecka men eftersom det är påsk i helgen blir det mycket fisk och lamm så det väger nog upp. Och det kommer inte bli tjatigt med två bullmiddagar för de här köttbullarna blev så saftiga och goda!

Måndag: Köttbullar med tomatsås och pasta
Tisdag: Långlagad kyckling
Onsdag: Köttbullar med brunsås och kokt potatis
Torsdag: Broccolisoppa och ugnspannkaka med blåbär
Fredag: Ugnsbakad lax med pestotäcke

Jumboladdning köttbullar, ca 170 st
2 kg fläskfärs
6 dl vispgrädde
3 dl vetekross
3 tsk rosmarin
3 tsk timjan
3 tsk paprikapulver
3 msk mald fänkål
4,5 tsk salt
2 stora gula lökar, mycket fint hackade
6 pressade vitlöksklyftor
6 ägg
1 citron, zest och saft

Koka upp grädde och kryddor och låt puttra ihop till en gröt. Dra av från värmen och rör ner lök och vitlök.
Blanda färs, ägg och citron, gärna m h a hushållsassistent. Tillsätt gröten och blanda väl.
Forma köttbullar, lägg i en långpanna och stek i 250° i 10 min.

* Jag körde med K-spaden på ganska låg hastighet.
** Rekommenderar långpanna före vanlig plåt p g a att fläskfärsen avger ganska mycket fett som annars riskerar att flyta av plåten och orsaka os.

2 kommentarer:

  1. Wow, vad smart att steka köttbullar i ugn! (när jag tänker efter tror jag att de FÅ gånger min mor gjorde köttbullar när jag var liten gjorde hon också dem i ugnen!? Annars var det mormor som stod för köttbullarna...)
    Komiskt att JAG gjorde köttbullar igår och tänkte på DIG medan jag gjorde dem eftersom jag gjorde riktigt små och kom ihåg dina köttbullar som du vägde!! Köttbullarna serverade vi på vår avskedsfika igår eftermiddag och de var "försvinnande goda" enligt gästerna... (mina hemliga ingredienser i mina köttbullar är Dijonsenap och persilja)
    Dessutom tänkte jag på dig / er senare på kvällen då jag hittade tackkortet från ert bröllop + ett julkort med V och jag!
    Stor kram min vän!

    SvaraRadera
  2. Hej Petra! Jag man slipper både oset och arbetsmomentet att stå och steka.
    Sjyst sammanträffande :-)! Dijonsenap har jag också provat att ha i, det blir riktigt gott. Undrar varför jag inte hade i det den här gången...?
    Stor kram tillbaka!

    SvaraRadera