måndag 1 mars 2010

Fiskrulader i butternutsås


Den här rätten skulle jag egentligen lagat i tisdags men av olika skäl blev det inte så. Istället serverade jag den i lördags, som huvudrätt efter chèvretoast med vinkokta fikon, då vi firade min mans födelsedag. Till efterrrätt blev det kladdkaka med amaretto och receptet kommer inom kort.

Fiskrulader i butternutsås, 4 portioner
4 spättafiléer, delade på längden
375 g butternutpumpa i små tärningar
1 burk (400 ml) kokosmjölk
0,5 dl vitt vin
1 fiskbuljongtärning
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk maizenamjöl
nymalen svartpeppar
ev salt

Forma spätta halvorna till rulader och fäst med tandpetare/cocktailpinnar.
Koka butternuttärningar, kokosmjölk, vin och buljong tills butternuttärningarna är mjuka.
Mixa såsen slät.
Hetta upp såsen i panna och lägg ner ruladerna. Sjud under lock 5-6 min eller tills fisken är genomkokt. Ös ett par gånger.
Lägg upp fiskruladerna på varmt fat.
Red såsen med maizena och smaka av med peppar coh ev salt.
Häll såsen över ruladerna och servera med pressad potatis.

Fäst fiskruladerna med cocktailpinnar eller tandpetare.

Bullig och gullig Butternut.

6 kommentarer:

  1. Mums, vad gott det där såg ut! Jätte fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Hej Daniella! Vad kul att se dig här. Tack!

    SvaraRadera
  3. Intressant med pumpa och fisk! Ser jättegott ut. Har du lagrat pumpan själv sen i höstas eller hittade du en i affären nu?

    SvaraRadera
  4. Hej Chezsofia! Kul att du tycker det ser gott ut. Jag tycker det passar ldigt bra med pumpa och fisk, pumpan är lite söt och fisken är lite salt så de matchar varandra bra. Jag har köpte pumpan i helgen, på Coop.

    SvaraRadera
  5. Cool pumpa. Spännande med annorlunda recept. Låter gott med kokosmjölk till. :)

    SvaraRadera
  6. Ja, visst är den söt :-) Det är väldigt gott

    SvaraRadera