fredag 29 januari 2010

Meny vecka 5

Hittade ett paket polenta i skåpet så jag kommer inleda veckan med Polenta Pasticciata, någon slags polentagratäng som jag aldrig gjort förut men hittade i en italensk kokbok jag har, Det italienska köket.

På tisdag blir det veckans veggo och det var med inspiration från Smaskens-Annika som jag den här gången dammade av min gamla älskling Indiska kokboken som tidigare - men inte längre tyvärr! - gick att köpa hos Indiska.

På onsdag, torsdag och fredag kommer jag inte följa recept men jag har en idé för var och en av dessa middagar. Onsdagens fisk är med inspiration från en rätt som min kusin V lagade i somras. Jag kommer laga vit fisk i grädde el. dyl. alternativ, ha i ajvar relish, räkor och ev hummerfond och whiskey. Till fisken kommer jag servera pressad potatis. Torsdagskycklingen blir nåt i stil med ett tidigare inlägg Kycklingfiléer med bacon men med krossade tomater. På fredag blir det ugnsstekt lax med varm bön och potatissallad. I salladen tänkte jag ha i kapris, dill, lök (röd- eller silverlök), potatis, bondbönor, senap, olivolja och rödvinsvinäger.

Måndag: Polenta Pasticciata
Tisdag: Auberginecurry med vitlök och tomat
Onsdag: Ajvar relish-fisk med räkor
Torsdag: Kyckling med bacon och tomater
Fredag: Lax med varm bön- och potatissallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar