tisdag 26 januari 2010

Mera bröd


Jag känner mig helt baktokig just nu... och helt besatt av att baka med surdeg. tidigare har jag bakat Martins Johanssons frukostbröd och i söndags kväll blev jag sugen på att baka något liknande men med surdeg istället för jäst. Lilla Espoir (min ena surdegsgrund alltså) åkte fram ur kylen och jag blandande till en försurdeg så i måndags kunde vi njuta av nybakat och urgott bröd till middan. I morse satte jag en ny försurdeg (baserad på Jesus, min andra surdeg) som har stått och gottat till sig under dagen och i skrivandets stund håller jag tummarna för att den jäser ordentligt på några timmar så jag kan göra bullar att kalljäsa i kylen under natten. Förhoppningsvis blir det nybakat bröd till frukost. Jag får nog ställa klockan på 6 så min man hinner få sig en macka, han piper iväg så tidigt.

Måndagens bakskörd (8 st brödbullar) gick till så här:
Dag 1, kväll:
100 g surdegsgrund av råg
100 g vatten
100 g rågmjöl

Jag blandande ihop och täckte med plastfolie. Det fick stå över natten.

Dag 2, morgon:
300 g vetemjöl (Manitoba cream)
350 g vatten
14 g salt

Jag blandade surdeg med vatten och vetemjöl. Eftersom jag använde Manitoba cream lät jag degen bearbetas ordentligt, jag tog inte tid men jag tror ca 20 min x 2.
Degen jäste till dubbel storlek och sedan hällde jag ut den på rejält mjölat bakbord. Eftersom jag hade glömt saltet knådade jag in det för hand på bakbordet. Min svägerska J har talat om för mig att salt kan ha negativ påverkan jäsningen (jag antar att salt sakta dödar de fina bakterierna i surdegen) så det var kanske tur att jag glömde det för degen jäste jättefint.
Jag vek ihop 8 st bullar och la dem på plåt med bakplåtspapper. De fick jäsa i ca 30 min innan jag skjutsade in dem i 275° varm ugn, sänkte värmen till 250° och lät dem stå ca 20 min. Sedan fick de kallna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar