fredag 15 januari 2010

Kanske mina godaste köttbullar


Jag gillar små köttbullar som är lika stora och därför väger jag köttfärsklumparna innan jag rullar dem. Exakt 10 g ska de väga. Det ser så trevligt ut på tallriken med alla dessa små och likadana köttbullar. Baksidan av att göra många små, väga och vara allmänt matnördig (vilket jag tycker att det är att väga dem men jag kan inte låta bli) är att det tar väldigt lång tid. I mitt mammaliv funkar det ganska bra för den lille placerar jag på en filt med alla älsklingsleksaker alternativt att han får sova en stund, och den store får se på älsklingsfilmen ... vilket innebär att jag också får underhållning eftersom han berättar allt som händer och det är väldigt gulligt att lyssna på. Dessutom tycker jag att det är något meditativt över att stå och väga, rulla, väga, rulla, väga, rulla osv. Det som jag tycker är tråkigt är att stå i stekos och steka köttbullarna i omgångar eftersom alla inte får plats på en gång ens i vår största stekpanna. Så stekningen struntar jag i och istället lägger jag alla köttbullar på en bakplåtspappersklädd plåt istället och skjutsar in allihop i 250° i 5 min. På så vis slipper jag stekos, får mindre disk och kan ägna de 5 min åt att t ex duka eller gulla med barnen. Trots att jag steker dem i ugn tycker jag att stekytan bra ändå tack vare den höga temperaturen.

Köttbullar
500 g blandfärs (eller nöt-, lamm- eller fläskfärs)
1 dl rågkross
1,5 msk potatismjöl
1,5 dl grädde
1 ägg
1 halv gul lök, finhackad
ca 3 st skogschampinjoner, finhackade
1,5 tsk salt
peppar

Blanda rågkross och potatismjöl med grädden och låt svälla ca 30 min.
Rör ner färsen och ägget och blanda noga, gärna med elvisp med degkrokar.
Fräs löken och champinjonerna mjuka och blanda i färsen.
Salta och peppra.
Rulla till bollar, lägg på plåt med bakplåtspapper och stek i mitten av ugnen i 250° i 5-10 min beroende på storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar