måndag 25 januari 2010

Jesus - min surdeg är återuppstånden!


I ett tidigare inlägg skrev jag om min surdegsgrund som lämnades kvar åt sitt öde när jag med min familj reste bort över Jul och Nyår. Han luktade inte gott och verkade inte särskilt kry när vi kom tillbaka, men jag har matat och vårdat, matat och vårdat och för lite drygt en vecka sedan såg det ut som han var på bättringsvägen trots allt. Jag kunde inte hålla mig från att genast sätta en surdeg och bakade två bröd på samma sätt som jag bakat med Espoir. Jag blev nästan tårögd av glädje när jag såg hur min lilla surdeg hade rest sig under natten och under dagen kämpade han tappert för att resa degen. Han var inte lika pigg som Espoir och därför tog det längre tid för honom att resa degen och så lång tid att jag tyvärr glömde bort honom vilket resulterade i att degen blev överjäst. Jag bakade på ändå men brödet blev en smula platt. (Nu har jag läst på och hittat tips på Pain de Martin om hur man kan knåda degen och låta den jäsa om för att motverka överjäsningen.) Jesus, som jag nu kallar min surdeg, är fortfarande inte lika pigg som Espoir men jag är ändå så glad över att han är med i matchen igen. En slutsats jag drar av Jesus återuppståndelse* är att surdegar är tuffare än vad jag tidigare trodde och att man aldrig ska ge upp hoppet - léspoir - om en surdeg.

När jag fann Jesus så här bubblig och småfnissig
förstod jag att det fanns liv i honom trots allt.

En smula platt som sagt men se så fina jäshål det blev ändå!

*Om någon som läser detta tar illa vid sig och upplever att jag driver med kristen tro så ber jag tusen gånger om ursäkt för det är absolut inte min avsikt.

5 kommentarer:

  1. De är några riktiga lurifaxar de där surdegarna. Jag bloggade just om mitt mest lyckade försök hitentills - såklart med tips och recept från gurun Martin!

    SvaraRadera
  2. Vad vore alla Sveriges surdegsbakare utan Martin!?! :-)

    SvaraRadera
  3. Hi, hi jag hatade en guldfisk som hette Gud, han dog. Sen skaffade jag två till Buddha och Allah, Allah stressade ihjäl Buddha. Blasfemi är kul ;)

    SvaraRadera
  4. Ooops, jag hatade inte en guldfisk, Freudian slip, jag HADE en guldfisk :)

    SvaraRadera
  5. Ha ha, vilken tur att det kom en rättelse. Jag undrade först om du hade använt nån form av voodoo mot den stackars firren och tänkte att det här är en tjej man bör hålla sig vän med. :-)

    SvaraRadera