söndag 31 januari 2010

Lime macarons

De blev långt ifrån lika snygga som mina polkagrismacarons med chokladfyllning, men ack så goda.

Lime macarons, ca 20 st
3 rumstempererade äggvitor
2 msk strösocker
110 g mandel, skållad och skalad
200 g florsocker
grön karamellfärg

fyllning:
100 g smör, rumstempererat
1 msk vaniljsocker
2 äggulor
1 dl florsocker
zest av 2 ekologiska limefrukter
grön karamellfärg

Mal mandeln i en mandelkvarn.
Blanda väl med florsockret.
Vispa äggvitor, socker och karamellfärg till en grön maräng.
Vänd försiktigt ner mandel- och florsockerblandningen i marängen.
Spritsa ut kakor stora som 5-kronor på plåt med bakplåtspapper.
Låt stå i rumsvärme i en timme.
Grädda i nedre delen av ugnen i 10 min i 150°.
Dra direkt av bakplåtspappret med macaronerna på och låt svalna på bänk.

Rör smör, vaniljsocker, äggulor, florsocker, limeskal och karamellfärg till en slät smet.
Lägg ihop kakorna två och två med smörkräm emellan.

2 kommentarer:

  1. Hej Erika,

    Kul att du tittade in hos mig. Här finns en massa spännande recept. Alltid lika kul att upptäcka nya bloggar ;)

    Duktig du är som har gjort macaroons. Det verkar gå någon trend bland bloggar om dessa nu. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Yasemin! Ja, jag är väldigt glad att jag upptäckte din blogg. Mat inspirerad av det turkiska köket känns väldigt intressant.

    Ja, macarons och surdegsbröd verkar vara de stora baktrenderna just nu. Jag hade nog blivit lite anti om det inte hade varit så gott med bäggedera. :-)

    SvaraRadera