söndag 29 augusti 2010

Meny vecka 35 och dags att lagra julosten

Förra året var jag sent ute och påbörjade lagringen av julosten i november. I år tänkte jag kompensera för den förseningen (min farmor började alltid i oktober) och har sedan drygt en vecka en stor, rund och fin ost på lagring i kylen. Lite tidigt kanske att börja tänka på julen i augusti men jag vill verkligen prova att lagra fram en riktigt stark och fyllig julost och då måste jag ju börja i god tid. Så från och med nu kommer jag vända min vakuumförpackade hushållsost en gång i veckan.

Veckan meny blir som följer:

Måndag: min mans Broccoli- och ädelostpaj
Tisdag: Fiskwallenbergare
Onsdag: Stekt falukorv och potatismos (min man är själv med barnen)
Torsdag: Stekt kycklingfilé med jordnötssås
Fredag: Hummerfisk

7 kommentarer:

  1. Det kanske man skulle ta och prova. Bra tips :D

    SvaraRadera
  2. Visst jag inte att man kunde göra! Frågan är bara om min osttokige man kan hålla fingrarna från osten fram tills jul...

    SvaraRadera
  3. Broccoli- och ädelostpaj låter jättegott. Antar att min son skulle vägra äta den, men han äter inte någon paj. Hoppas det kommer recept, då kan jag och min man göra det någon kväll när sonen gått och lagt sig. :-)

    SvaraRadera
  4. Så spännande tips! Då får det bli ett inköp av hushållsost inom det närmsta för det måste vi ju bara prova!

    SvaraRadera
  5. Helena, ja, prova! Jag vet inte hur det blir när man lagrar den så länge som jag tänkt göra nu men jag gissar att det kommer smaka smaskens.

    Remsan, du får sätta upp en råttfälla ;-)

    Erika, våra barn fick annan mat. Den är inte särskilt barnvänlig :-) Det kan nog bli ett inlägg om den, jag tog ett kort på den i alla fall.

    Håkan och Anki, ja, prova! Det skulle vara kul att höra om er erfarenhet av lagring. Vi får skapa en ostklubb och stämma av efter jul ;-)

    SvaraRadera
  6. Åååå.....det där har jag tänkt på att jag skulle göra många gånger. Hörde det för några år sedan när jag fick det på en krog och blev ombedd att gissa vad det var för ost. Lite chockad när de sa att det var hushållsost. Jepp! Idag går jag iväg o köper min hushållsost. Här ska lagras!!! Hög tid att börja tänka på julen. Köpte jultidningar i veckan!!!

    SvaraRadera
  7. Hej Sofie! Har man inte provat det innan kan man inte tro att det är hushållsost, eller hur. Ska bli kul att höra om din erfarenhet av att lagra ost om några månader :-) Åååh, är du också en julnörd!?! Jag är helt galen i julen, nästan på gränsens till patetiskt men jag rår inte för det :-)

    SvaraRadera