tisdag 10 augusti 2010

Havets guld


För ett par veckor sedan upplevde jag en av de finaste sommardagar jag någonsin varit med om. Det är en sån där dag som jag alltid kommer bära med mig i hjärtat och minnas som en helt och hållet perfekt dag.

Vi var vid min Gudmors stuga i Bohuslän som vi lånade för en vecka tillsammans med min kusin och hennes familj. Stugan ligger så fint på en liten höjd med utsikt över Blåsviken och bara några steg ner till en strand och bryggor. Just den här dagen var den soligaste och varmaste på hela veckan och vi badade och badade och njöt och njöt.

På eftermiddagen kom min Gudmor och min Pappa förbi stugan med sina respektive. Pappa och min bonusmamma tog med barnen ner till vattnet och fiskade blåmusslor och av dessa gjorde sen han och jag den godaste av förrätter. Till saken hör att jag tidigare inte varit särskilt förtjust i musslor men jag antar att det beror på att jag inte ätit dem så här förut, så färska och så perfekt tillagade.

Så här gjorde vi: Pappa kokade dem i en kastrull på grillen, han lät vattnet koka upp och lät sedan musslorna dra i 10 min. Sedan tog han ur dem och lämnade över till mig som stekte dem snabbt i smör med lite hackad vitlök och en nypa salt. Det blev så förbannat urgott!


Efter musslorna åt vi grillade kycklinglår, tzatziki och röd sallad (det kanske jag bloggar om en annan dag) och när vi avslutade denna härliga sommardag med ett kvällsdopp så var jag så mätt att jag trodde jag skulle sjunka till havsbotten.




9 kommentarer:

  1. Vad fint du har skrivit i bloggen! Man blev nästan lite våt i ögat.
    Men ett litet förtydligande om att koka musslor:
    Koka upp en kastrull med vatten och lägg i musslorna. Kokningen stannar av när musslorna har kommit i.
    Vattnet ska koka upp igen och koka i c:a 10 min. Efter det är musslorna klara och har öppnat sig och är lätta att ta ut ur skalen.

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, musslor som är så gott och att få njuta av dem så färska, vilken lyx!

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen - vilken lyx! Låter ursmarrigt!

    SvaraRadera
  4. Ja, vilken härlig dag och kväll vi hade?! Mera sånt!!! :-)

    SvaraRadera
  5. Pappa, tack för att du förtydligade! Puss&kram

    Håkan & Anki och Ia - det kändes verkligen lyxigt! Sån där lyx som inte riktigt kan köpas för pengar. :-)

    Vanja, ja, den var fantastisk! Tack för allt skratt under kvällsdoppet :-) Absolut mer! Kan man inte få nog av. Kram

    SvaraRadera
  6. Åh, så gott! Det är ju just det, jag tror fler skulle gilla musslor om de smakade färska. Burkmusslorna kan vara hemska. Förrutom Abbas rökta som brukar vara lite fastare. Vilken härlig dag!

    SvaraRadera
  7. Hej Remsan!
    Lustigt att du nämner Abbas rökta - och konstigt att jag inte nämnde dem eftersom de är de enda burkmusslor jag gillar!!! De är urgoda och jag gillar att äta dem som aptitretare.

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar dag du har haft och det märks med vilken inlevelse du beskriver den. Tack för att vi fick följa med på resan. :)

    SvaraRadera
  9. Yasemin, tack själv, för din fina kommentar. :-)

    SvaraRadera