tisdag 20 oktober 2009

Latmansbröd med pumpakärnor och kummin


Hembakat bröd gör mig verkligen lycklig. Förutom smaken och konsistensen så älskar jag doften som sprider sig i hela hemmet. Att baka bröd har också en avkopplande och rent meditativ effekt på mig. Ändå finns det dagar när jag inte har riktigt har ork och tid att baka men är sugen på jäsbröd. Bikarbonatbröd tycker jag är ett snabbt, enkelt och gott alternativ men jästa bröd vinner ändå. Det är sådana dagar jag bakar latmansbröd. Det här brödet tar lite tid på grund av den långa jästiden men det kräver minimal arbetsinsats - och det är jättegott och saftigt! Grundreceptet innehåller mycket vetemjöl så för att få i oss lite fibrer tillsatte jag pumpakärnor och vetegroddar i degen.

Latmansbröd, 2 st
6 dl ljummet vatten
50 g jäst
2 tsk salt
1 tsk råsocker
10 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
2 msk mald kummin
1 dl pumpakärnor
1 dl vetegroddar

Rör ut jästen i vattnet och blanda i övriga ingredienser till en ganska lös deg. Jäs 1 timme, rör om lite grann, jäs 1 timme till. Häll degen i två smorda formar (strö gärna över lite pumpakärnor) och låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 275°. Grädda i 12 min, sänk värmen till 100° och grädda i ytterligare 1 timme och 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar