söndag 22 november 2009

Makaronipudding


Det här är en klassiker från min barndom som jag älskade när min mamma lagade. Jag brukar tillaga den lite på en höft men jag tror att det här är ett recept som överensstämmer rätt bra med hur jag brukar .

Makaronipudding, 4 portioner
4 dl okokta idealmakaroner
1 gul lök, finhackad
2 paket (à 140 g) bacon, klippt i småbitar
3 ägg
4 dl mjölk
salt å peppar
riven ost

Sätt ugnen på 200°. Koka makaronerna. Stek lök och bacon tillsammans tills löken blivit som genomskinlig men inte brun. Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar. Häll de kokta, avrunna makaronerna i stekpannan och blanda rund med lök och bacon. Häll blandningen i smort ugnssäkert fat, häll äggstanningen över och strö över lite riven, god ost. Grädda i 30-40 min tills äggstanningen stelnat och puddingen fått fin, guldig färg. Jag äter den med ketchup och sallad till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar