fredag 6 november 2009

Meny vecka 46

Måndag: Vegetarisk samosafyllning med pitabröd (se recept nedan)
Tisdag: Ugnsbakad lax på spenatbädd (recept från recept.nu, se kommentar nedan)
Onsdag: Kinesisk kycklinggryta (se recept nedan)
Torsdag: Mozzarellafisk (se recept nedan)
Fredag: Långlagad fläskkarré med vitt vin, tomat och örter (recept smaskens.nu, se kommentar nedan)

Samosas är indiska, friterade piroger med olika fyllning. I Tanzania (där man äter mycket indisk mat) åt jag en köttfärsfyllning som var jättegod. På måndag har jag valt att göra en jättegod, vegetarisk fyllning ur Kärlek, oliver och timjan av Anna och Fanny Bergenström. Eftersom det är en vardagskväll väljer jag att strunta i att göra piroger och serverar fyllningen med pitabröd istället. En idé som jag fått från min svåger.

Vegetarisk samosafyllning:
700 g kokt potatis
1 finhackad gul lök
2 msk riven färsk ingefära
1 grön chilipeppar, urkärnad och strimlad
1 liten knippa hackad koriander
3-4 msk olja
2 tsk garam masala
1 tsk spiskummin
2 msk gula senapsfrön
2 dl frysta, gröna ärtor
1 rågad tsk salt
3 msk vatten

Skala och tärna potatisen. Hetta upp oljan (helst i en wok) och fräs löken. Lägg i kryddorna, ingefäran och ärtorna. Salta och tillsätt vattnet. Blanda och vänd sedan ner potatis, koriander och chili. Låt puttra under lock 5 min.

Ugnsbakad lax på spenatbädd är ett recept från recept.nu som jag tänkte göra om lite och använda 2,5 dl Alpro soya alternativ till matlagningsgrädde istället för vispgrädde. Till fisken kommer jag servera fullkornspasta.

Kinesisk kycklinggryta, 4 portioner
(Receptet är ur Kyckling i serien En värld av mat och vin)
1 lök, skalad och hackad
1 vtlöksklyfta, finhackad
1 morot, skalad och strimlad
1 röd paprika, urkärnad och strimlad
375 g kycklingfilé, strimlad
majsolja till stekning
3 dl kycklingbuljong (eller tärning + vatten)
2 msk soja
2 msk rödvinsvinäger
2 msk mörk sirap
1 liten burk skivad ananas, ca 230 g
maizenamjöl

Bryn kycklingen i olja nån min. Tillsätt lök, vitlök, morot och paprika och fräs ett par minuter. Tillsätt buljong, soja, vinäger, sirap och spadet från ananasen. Koka upp och låt sjuda ca 10 min. Red av med maizena och koka upp. Dela ananasen i skivor och lägg i. Servera med jasminris.

Mozzarellafisk, 4 portioner
800 g sej (jag brukar ta fryst)
2 tomater, skivade
salt och peppar
fryst basilika (eller färsk men jag har alltid dill, persilja och basilika i frysen för att använda i vardagen)
1 Mozzarellabit, tunt skivad eller riven

Lägg fisken på smort ugnsfat, salta och peppra och strö över basilika. lägg på tomat och Mozzarella. Ugnsbaka i 200° i 20 min och kör eventuellt grill de sista två minuterna så osten får fin färg. Jag brukar ha kokt potatis till.

Långlagad fläskkarré
På fredag tänkte jag testa att göra långkok enligt ett recept på bloggen smaskens.nu. Jag tycker det låter så himla gott! Det passar ganska bra att göra det på fredag eftersom jag ofta är hemma lite mer på fredagar när V är ledig från dagis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar