onsdag 30 september 2009

Smaskens.nu och chokladpaj

Min kusin V tipsade mig om bloggen smaskens.nu vars filosofi "ett bra recept är till för att spridas" verkligen tilltalar mig. Därför fick den bli den första bloggen i min blogglista och här kommer recept på en gudagod chokladpaj jag bakade i söndags. Jag såg Jamie Oliver göra den i ett Nakna kocken-avsnitt som gick i repris för några veckor sedan. Hur han gjorde pajbotten hann jag inte anteckna men det fungerade bra med ett klassiskt pajskal ur Vår kokbok.

Chokladfyllning:
Smält samman ovan vattenbad
140 g osaltat smör,
150 g choklad (70 %),
1 nypa salt och
8 strukna msk kakao.
Vispa
4 ägg och
200 g strösocker.
Vispa sedan i
3 msk crème fraiche (Jamie använde gräddfil) och
3 msk sirap (Jamie använde ljus men jag tog mörk och det fungerade utmärkt).
Blanda ägg- och chokladsmeten och häll i det förgräddade och pajskalet. Grädda i 150° i 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar