tisdag 24 augusti 2010

Till Sofie: Koreansk kyckling


Mumsfillibaba-Sofie kommenterade min veckomeny och sa att den koreanska woken (som vi egentligen skulle äta imorgon men lagade idag istället) lät spännande. Så här får du Sofie, koreansk kyckling! Den blev så god!

Koreansk kyckling, 2-3 portioner
2 kycklingfiléer, strimlad
1 msk grön chilipeppar, finhackad
1 röd paprika, i bitar
6 endiveblad, i 2 cm breda bitar
2 msk olja
2 msk japansk soja
1 tsk maizenamjöl som rörs ut i
1 dl vatten

hetta upp oljan och woka kycklinen 2-3 min. Taupp den och fräs chili, paprika och endiv ca 1 min. Lägg tillbaka kycklingen och tillsätt sojan. Häll på redningen och koka upp. servera med ris eller nudlar.

6 kommentarer:

  1. Tack! Vad gullig du är! Jag som tom tog upp lite kyckling idag. Nu vet jag vad som ska lagas ikväll....

    SvaraRadera
  2. Låter rackans enkelt och gott.

    SvaraRadera
  3. Remsan, det är just vad det var också :-) Eller, det var faktisk min man som rörde i grytorna (men jag bestämde vad som skulle lagas) men han sa att det var väldigt enkelt :-)

    SvaraRadera
  4. Tina, det var jättegott och trots de få, enkla ingredienserna (eller kanske just därför) smakade det riktigt asiatiskt.

    SvaraRadera