tisdag 5 oktober 2010

Bakstenarna är invigda!

Pain de campagne

Äntligen har jag lyckats baka ett eget bröd som smakar som Pain de campagne! Jag har en utvecklingsväg kvar att vandra vad gäller att få till den sega konsistensen och de makalöst stora jäshålen, men ändå! Smaken satt där. Den krispiga, lite småbrända skorpan och det mjuka, fluffiga inkråmet likaså. Jag är så nöjd. Pain de campagne åt jag och min kompis till frukost nästan varje dag då vi bodde i Annecy i Frankrike, och hade ett pittoreskt, genuint och alldeles underbart bageri runt hörnet från vår lägenhet. jag tror aldrig jag har ätit ett lika gott bröd och nu kan jag baka det själv. Bakstenarna gjorde helt klart bra ifrån sig. Utan dem tror jag aldrig att jag fått till skorpan. Recept kommer senare för nu måste jag rusa till förskolan och hämta lille J som går sin andra inskolningsdag.

Jag hoppas alla förstår att detta inte är mina utan min mans grova, håriga armar. :-)

8 kommentarer:

  1. Hihi... skrattar åt bildtexten. :-)
    Vad härligt att du provat bakstenen. Jag vill också ha en! Ser fram emot receptet så småningom.

    SvaraRadera
  2. Grattis till brödet! Jag kan inte alls klara mig utan min baksten som jag nu haft i snart ett halv år. Det blir magi i ugnen med den. Prova gärna pizza på den. Det blir magsikt gott. Finns en jättebra pizzadeg i Martins första bok.
    /Sara

    SvaraRadera
  3. Brödet ser riktigt fint ut tycker vi, så där härligt sprucket på ytan så man får känslan av hur knaprig skorpan är.

    SvaraRadera
  4. Erika, det gäller att ta det säkra före det osäkra ;-) Jag kan starkt rekommendera att du införskaffar en.

    Sara, tack! :-D och vet du vad, pizza är redan planerad till fredag ;-) tack för tips, jag har inte boken men min svåger har den.

    Håkan och Anki, jag önskar ni kunde smaka så skulle ni få se hur rätt ni har! :-D

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är som gör så fint bröd, kag kan riktigt känna den där fina härliga skorpan!

    Såg att du också gjorde chokladglass i söta sakers bakutmaning, kul!

    Jag blev så inspirerad av att göra popcornglass när jag läste din blogg, det måste jag testa framöver, om jag bloggar om det lovar jag att länka till dig!

    kram Angela

    SvaraRadera
  6. Vilket fint bröd! Kul att det blev som du ville ha det, sånna matminnen kan ju vara kluriga att få till själv :)

    SvaraRadera
  7. Det blev ett mycket vackert bröd i alla fall! Testa brödet jag bakade från Martins nya bok. Det blev segt och med större porer, men visst lite högre kunde det ju blivit.
    Erkänn att armarna är dina ;-) kan ju inte hinna med att vaxa allt, ha ha...

    SvaraRadera
  8. Angela, tack! Meddela mig i så fall så jag får läsa vad du tyckte om glasstårtan. :-) Det skulle vara lite spännande att höra om vad andra tycker, den är ju rätt så märklig.

    Therése, tack så mycket!

    Remsa, tack för tips, ska kolla efter brödet på din blogg. Okej - det är mina, jag är rätt grov ;-P

    SvaraRadera