måndag 18 oktober 2010

Fiskpinnar de luxe


Förra veckan provade jag att göra eget ströbröd av torra, överblivna bitar surdegsbröd, och använde sedan ströbrödet till dubbelpanerade fiskpinnar. Det blev så fantastiskt krispigt och smakrikt att nu är jag orolig att vanligt köpeströbröd aldrig mer kommer duga till panering. Nä, så illa ska det väl inte behöva bli men eget ströbröd kommer jag definitivt fortsätta göra då och då.


Ströbrödet gjorde jag av rester både från bröd bakat på rågsur och bröd bakat på vetesur Först rostade jag brödbitarna lätt i ugn i eftervärme och körde det sen i mixer till fina smulor. Fiskpinnarna gjorde jag sedan på pangasiusfilé skuren i ca 2 cm tjocka "pinnar", som jag dubbelpanerade i vetemjöl, lätt vispat ägg och ströbrödet, och stekte i rikligt med smör.


10 kommentarer:

  1. Åh, sådär ska fiskpinnar se ut. Rejäla och mättande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. DET ÄR FÖRFAN SOM ATT FÅ PUNKA I DÄCKET PÅ EN BIL, O ISTÄLLET FÖR ATT BYTA DÄCK SÅ BYTER MAN BIL!! FISKPINNAR SKA FAAAAAAAN INTE SE UT SÅ DIN JÄVLA KÄRRING. VÄXX UPPPPPPPPPPPP DU ÄR SÄKERT EN 70 ÅRIG VIRGIN SLYNA

      Radera
  2. Det är så gott med hemmagjorda fiskpinnar! Ströbrödet gör nog sitt, när du har använt ett gammalt gott bröd :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äru dum i hela jävla huvudet!!! HUR FAN KAN DU SÄGA ATT HEMMAHJORDA FISKPINNAR ÄR GOTT!!!!! DET ÄR JU HELT ABSURT. det ska va FELIX FISKPINNAR FÖRFAAAAAAAN!!!

      Radera
  3. Jag tror dig att det blev gott :) När jag jobbade på bageri gjorde vi alltid ströbröd av brödstumpar som vi först rostat i ugnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitch akta dig innan jag roastar dig!!

      Radera
  4. Vad smart att göra eget ströbröd, det har jag inte tänkt på att man kan göra. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. NÄ KLART SOM FAN ATT MAN INTE KAN VA TROR DU!!

      Radera
  5. Helena, tack! Det tycker jag med. :-)

    Therése, jag har faktiskt aldrig gjort just fiskpinnar ... fast jag har ju gjort både enkel- och dubbelpanerad fisk så det räknas kanske ändå.

    Malin, vad kul att du jobbat i bageri. Det önskar jag att jag hade gjort. Ibland dagdrömmer jag om hur vi flyttar till Skåne och jag öppnar bageri i nån liten mysig håla.

    Erika, då måste du prova. Det blev så bra!

    SvaraRadera
  6. Hej! nu har jag satt alla på plats. Nu återstår bara du. För det första ser dina fiskpinnar ut som mitt håriga arsle!! För det andra, Så är felix fiskpinnar gjorda i fabrik, vilket betyder att saker ofta kan gå fel. MEN.... INTE SOM DINA FULA JÄVLA FISKPINNAR, DEM DÄR ÄR VÄRDA ATT ANVÄNDA SOM SKITHUS PAPPER. Nu går vi till fas 3, Du ser fan ut som vår NATURKUNSKAPSLÄRARE OCH HON ÄR FUL SOM FAN DIN JÄVLA KÄRRING JAG SKULLE FAN KUNNA GÖRA BÄTTRE FISKPINNAR MEDANS JAG FICK AIDS!!

    SvaraRadera