tisdag 11 maj 2010

Min mans fredagspasta med saffran och kräftstjärtar


Nu när jag jobbar och min man är föräldraledig lagar jag ytterst sällan middag och följaktligen blir det heller inte så många middagsinlägg. Men i fredags gjorde min man en gammal favorit i vår familj - saffranspasta med kräftstjärtar, och den här middagen är bara för god för att inte dela med sig av så kameran åkte fram och här kommer receptet. Lite hett och lite milt på en och samma gång.

Saffranspasta med kräftstjärtar, 4 portioner
1 gul lök, finhackad
olivolja till stekning
0,5 g saffran
1 dl vitt vin
2 nypor chiliflakes
lite salt
en pytteliten skvätt flytande honung
2-3 dl vispgrädde
1 burk kräftstjärtar i lag, avrunna
parmesan och tomater till servering
4 portioner spagetti

Fräs löken mjuk i olja och saffran.
Tillsätt vin, chili, salt och honung.
Häll på grädden och låt koka ihop.
Lägg till sist i kräftorna och låt dem värmas.
Servera gärna blandat med spagettin - då får du en härligt gul middag!

7 kommentarer:

  1. Mmm....ser supersmaskigt ut!! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut!

    /Morbror Micke

    SvaraRadera
  3. Tjenare Brorsan! Du får ta å laga den, vetja. :-)

    SvaraRadera
  4. Det där ser verkligen gott ut!!

    SvaraRadera
  5. Ser himla gott ut. Hoppas allt är bra med dig.

    SvaraRadera
  6. Hanna och Yasemin, det var det, prova.

    SvaraRadera