tisdag 27 april 2010

Pasta med tonfisk och varmrökt lax


Det här är min fiskvariant av Smaskens-Annikas Pasta disperata vilken jag har gjort flera gånger och tycker är hur god som helst. Pasta Disperata är gjord på fläskfärs och bacon och även om jag tycker det är väldigt gott så kan det lätt bli lite flottigt. Jag kände för något fräschare och var dessutom sugen på fisk men ville använda mig av samma smaksättning som i Annikas recept. Som tur var hade jag en kvarglömd, varmrökt lax i kylen och en burk tonfisk i skåpet och dessa två fick ersätta fläskfärs och bacon med mycket, mycket lyckat resultat.

Pasta med tonfisk och varmrökt lax, 4 portioner
1 burk à 200 g tonfisk i vatten
300 g varmrökt lax
olivolja till stekning
1 halv rödlök, finhackad
3 vitlöksklyftor, finhackade
1 citron, rivet skal och saft
1 kruka krusig persilja, finhackad
lite salt och peppar

Stek löken mjuk i rikligt med olivolja. Tillsätt fisken och hetta upp den. Riv i citronskal och pressa i saft, tillsätt persiljan och smaka sist av med salt och peppar. Servera med pasta och massor av parmesan.

2 kommentarer:

  1. Det låter både smarrigt och enkelt!

    SvaraRadera
  2. Hej! Mycket enkelt! och mycket gott. :-) Det är nåt med rökighet och citron som gör att det passar så fint ihop.

    SvaraRadera